Marketing nieoczywisty hotelu czyli o tym, czy warto brać udział w konkursach branżowych * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Marketing nieoczywisty hotelu czyli o tym, czy warto brać udział w konkursach branżowych

Marketing nieoczywisty hotelu czyli o tym, czy warto brać udział w konkursach branżowych

W zeszłym roku, z ramienia hotelu dla którego pracowałam, wzięłam udział w konkursie organizowanym przez Gdańską Organizację Turystyczną: Tourism Trends Awards przy okazji konferencji Nowe Trendy w Turystyce. Co więcej: wygrałam I nagrodę w kategorii „Media Społecznościowe – Profil na Facebooku”!

 

 

Zaraz odpowiem Wam na pytanie dlaczego wzięłam udział i jakie korzyści on oraz zdobyta nagroda przyniosły, ale zacznę od czegoś innego.

Konkursów branżowych jest czy było kilkanaście. Każdy z marketingowców ma swoje zdanie na ich temat. Osobiście wyznaję zasadę, że nie płacę za udział w konkursach, ani tym bardziej za zdobycie I, II czy III miejsca. Płatne konkursy to według mnie lekkie „zniekształcanie rzeczywistości”. Dziś każdy hotel wie, że najważniejszą dla niego nagrodą, a dla gości najważniejszym wyznacznikiem jakości jest ranking w Booking.com czy Tripadvisor.com.

Na szczęście mamy możliwość wzięcia udziału w kilku konkursach, które są rzetelne i w tych, jak najbardziej chętnie brałam udział i namawiam do tego moich Klientów. Nie potrafię opisać Wam wszystkich, jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości czy brać udział w jakimś konkursie, który nie jest tu opisany, napiszcie mi maila, chętnie doradzę… Przytoczę Wam natomiast na koniec tego zestawienia jeden przykład konkursu, który z pozoru wydał się szalenie prestiżowy, a okazał się… no cóż przeczytajcie sami.


Hotel Przyjazny Rodzinie (rodzinawhotelu.pl)

 

To nawet nie konkurs, a kampania, której efektem jest zdobycie wartościowego miana. Jak mówi o programie jego założycielka, to coś jakby sieć hotelowa, w której hotele działają na zasadzie kooperencji (współpraca + konkurencja).

Jak czytamy na łamach strony: „Celem kampanii jest promocja miejsc noclegowych w Polsce, w których rodziny z dziećmi oraz przyszłe matki mogą się czuć komfortowo, spokojnie i bezpiecznie. Dotyczy to zarówno specjalnego wyposażenia dla dzieci w różnym wieku, ale także życzliwego podejścia do małych gości. Jednym z rezultatów kampanii jest stworzenie nowej kategorii hoteli w Polsce: Hotel Rodzinny, rozumiany jako miejsce przyjazne i spełniające określone standardy dla rodzin z dziećmi i kobiet w ciąży. Obiekty, które spełniają kryteria danej edycji otrzymują specjalne certyfikaty, które są ważne przez rok.”

Ten konkurs ma bardzo jasno określone kryteria, które należy spełnić aby otrzymać certyfikat HPR. Tak więc zasada jest prosta:

Od niedawna udział w projekcie jest płatny. Opłata dotyczy udzielenia licencji na posługiwanie się marką HPR na określony czas ważności certyfikatu i jest ona uzależniona od wielu czynników min. liczby pokoi hotelowych, przynależności do sieci hotelowej, a także od długości stażu w programie… mówi Pani Violetta Hamerska, od ponad 25 lat związana z branżą hotelową i turystyczną, pomysłodawczyni kampanii Hotel Przyjazny Rodzinie (www.rodzinawhotelu.pl), a także Pies w Hotelu (www.pieswhotelu.pl). Pani Violetta prowadzi blog branżowy: www.violettahamerska.pl/blog, na którym dzieli się wiedzą i opisuje kulisy hotelowego świata.

Pytanie: czy warto i dlaczego?

Jeśli wśród segmentów rynku, do których kierujesz swoje usługi są goście najmłodsi (w zasadzie ich rodzice), to jak najbardziej. Ten kto szuka hotelu „dla dzieci” z pewnością zagląda właśnie tam.

Poprosiłam też Panią Violettę aby w kilku zdaniach opowiedziała o korzyściach płynących z uczestnictwa w programie,

Głównym celem konkursu i kampanii Hotel Przyjazny Rodzinie jest kreowanie, jak najwyższych standardów dla rodzinnego wypoczynku w polskich hotelach. Co to oznacza w praktyce? Już od 9 lat audytujemy i certyfikujemy hotele, aby rodziny z dziećmi czuły się komfortowo i bezpiecznie. Jeśli chodzi o listę korzyści dla hotelarzy, jest ona długa. Wymienię 3 najważniejsze korzyści. Po pierwsze: hotel dociera do precyzyjnie dobranej grupy docelowej –  podróżujących rodzin z dziećmi. To wymagająca grupa, a nasza marka jest rozpoznawalna wśród rodziców i daje im gwarancję jakości usług. Po drugie: korzystanie z siły rekomendacji. Wspieramy tylko rekomendowane i sprawdzone obiekty. Przekłada się to bezpośrednio na liczbę gości w hotelach. Po trzecie: pomagamy zamienić wiedzę w nowe usługi. Dzielimy się wiedzą ekspercką i podpowiadamy, jak tworzyć hotele przyjazne rodzinom. Pozwala to hotelarzom na rozwój oferty, specjalizację i tworzenie najlepszych hoteli na rynku, do których goście wracają i polecają je dalej.


Hotel Z Pomysłem (hzp.e-hotelarz.pl/2017/)

 

 

Konkurs, który w tym roku świętuje swoje 10-lecie, organizowany przez najstarsze pismo branżowe – magazyn „Hotelarz”. Jak czytamy na stronach e-hotelarza: „Głównym kryterium wyboru, którym kierują się jurorzy, jest wyrazisty pomysł, jaki obiekt ma na siebie i swoją obecność na rynku noclegowym…”. W skład wspomnianego jury wchodzi 30 profesjonalistów i pasjonatów z naszej branży. Chwalą się całkowitą transparentnością, gdyż zabronione jest głosowanie na obiekty, z którymi jest się lub było bezpośrednio związanym.

Aby wziąć udział w konkursie, Twój obiekt musi spełniać jedno kryterium – wyróżniać się! Mogą to być walory architektoniczne, innowacyjne rozwiązania, szczególne walory estetyczne czy użytkowe, zaskakująca lokalizacja lub jakiekolwiek inne wyróżniki, które sprawiają, że obiekt jest wyjątkowy. Udział w konkursie jest darmowy, ale nie całkowicie bezpłatny – należy być aktywnym prenumeratorem „Hotelarza”. Głównym celem konkursu nie jest jednak poszerzenie siatki prenumerat, a faktyczne nagrodzenie obiektów, które są „o krok do przodu” w naszej branży.

Jakie korzyści dla hotelu wynikają z udziału w konkursie?

  • obiekt trafia na stronę konkursową http://hzp.e-hotelarz.pl/2017/
  • obiekt bierze udział w głosowaniu internautów, czyli jest szansa dotarcia do ponad 300 tys. potencjalnych gości
  • obiekt bierze udział w głosowaniu jury składającego się z najlepszych specjalistów w branży
  • ma szansę na prezentację w miesięczniku oraz dołączenie do elitarnego grona zwycięzców, czyli aspekt wizerunkowy

Jak się zgłosić?

Formularz zgłoszeniowy znajduje się tu: http://hzp.e-hotelarz.pl/2017/zgloszenie

Ulotki i strony www Waszych hoteli na pewno chwalą się, że jesteście wyjątkowi. Każdy dobry marketingowiec znajdzie i u Was to COŚ, co sprawia, ze jesteście jedyni w swoim rodzaju. Nie czekajcie więc i polecam zgłosić się jak najszybciej.


Hotel Brand Awards (hotelawards.pl)

 

 

Organizowany przez firmę Profitroom konkurs, w którym wyróżnia się nie tyle obiekt, co jego markę. Jak czytamy na stronach Hotel Band Awards, marka jest sumą doznań, których doświadczają goście i to dzięki nim decydują czy wybrać nasz obiekt (doznania zaczynają się długo przed podjęciem decyzji o wyborze danego obiektu) i czy do niego wrócić.

Na kilka ważnych dla Was pytań, odpowiedziała mi Katarzyna Parzonka z Profitroom. Przeczytajcie i zdecydujcie sami czy warto.

Jaki cel przyświeca konkursowi Hotel Brand Awards?

Celem konkursu Hotel Brand Awards jest wyłonienie najsilniejszych marek hotelowych w Polsce. To właśnie marka sprawia, że dany obiekt jest częściej wybierany przez Gości; na jej siłę ma wpływ wiele czynników, które nasi eksperci dokładnie analizują. Nagrody przyznawane są w 10 kategoriach: Boutique, City Business, Conference, Family, Historic, Holiday Resorts, Medical, Premium, Rising Star oraz SPA. Każdy Hotelarz niezależnie od profilu swojej działalności może zatem znaleźć odpowiednie miejsce dla swojego hotelu.

Dlaczego warto ubiegać się o nagrodę?

Nagroda w Hotel Brand Awards jest dużym wyróżnieniem dla każdego hotelu. W odróżnieniu od innych konkursów o wygranej w HBA nie decyduje subiektywna opinia jury, a składa się na nią wiele czynników.

W pierwszym etapie konkursu kapituła złożona z ekspertów z branży hotelarskiej typuje 30 obiektów w każdej kategorii, które ich zdaniem mogłyby ubiegać się o tytuł najlepszej marki hotelowej w danym roku. W następnym etapie każdy hotel poddawany jest dokładnej analizie benchmarkingowej, w skład której wchodzą między innymi identyfikacja wizualna, efektywność marketingowa czy polityka sprzedażowa obiektu. Analizy dokonują eksperci Profitroom oraz przedstawiciele Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, znanej i szanowanej instytucji w branży hotelarskiej.

W ostatnim etapie konkursu kilkuset uczestników konferencji <HMC> Hotel Marketing Conference głosuje na najsilniejsze ich zdaniem marki hotelu, co pozwala na obiektywne sprawdzenie siły marki w świadomości osób najlepiej znających branżę. Zdobycie tytułu jest także doskonałą reklamą dla hotelu, ze względu na duże zainteresowanie mediów naszym konkursem.

Co hotele dzięki posiadaniu jej zyskują?

Hotele, które otrzymają tytuł “Hotel Brand Awards” lub “Hotel Star Awards” (nagroda przyznawana za 2 i 3 miejsce w konkursie w każdej z kategorii) otrzymują dokument potwierdzający wygraną oraz kryształową statuetkę, jako potwierdzenie statusu najlepszej marki hotelowej w Polsce. Nagrody wręczane są w trakcie prestiżowej gali HoReCa, która odbywa się na Międzynarodowych Targach Poznańskich przy okazji wydarzenia Invest Hotel. Obiekty hotelarskie, które zwyciężą w konkursie, zyskują potwierdzenie niezwykłej jakości oferowanych przez siebie usług oraz cenną reklamę wśród osób z branży. Dodatkowo, każdy z obiektów biorących udział w konkursie (niezależnie od wygranej) otrzymuje szczegółowy raport z analizy benchmarkingowej.

Jakie są koszty uczestnictwa?

Koszt uczestnictwa w konkursie to 490 zł za każdą kategorię. Dany obiekt może zgłosić się w dwóch wybranych przez siebie kategoriach. Warto podkreślić, że dzięki opłacie konkursowej każdy ze zgłoszonych hoteli otrzymuje raport z analizy wykonanej przez ekspertów. Raport jest doskonałym źródłem informacji dla osób zarządzających obiektem, które są niezwykle istotne przy planowaniu przyszłych strategii marketingowych hotelu.

Te koszty uczestnictwa są do przełknięcia (tak samo jak i te związane z udziałem w HPR). Raz, z obiektem, z którym współpracowałam, wzięłam udział w HBA, ponieśliśmy koszty i niestety nie przeszliśmy do II etapu. Otrzymaliśmy tylko i aż analizę benchmarkingową. Bądźcie więc na to przygotowani startując, bo to troszkę boli…

Bardzo szanuję i polecam Profitroom w wielu dziedzinach ich działalności. Ujęłam ten konkurs w zestawieniu, gdyż ma w branży swoją renomę, jest szalenie medialny i niejednemu obiektowi na pewno pomógł się wybić, wiec może pomóc również i Twojemu…


TopHotel (tophotel.pl)

 

Konkurs organizowany przez firmę e-Travel, czyli właściciela serwisu www.hotele.pl ma nieco inne zasady. Nie można się do niego zgłosić, gdyż to Organizator wybiera, które obiekty zakwalifikować do konkretnej kategorii. To czyni go całkiem transparentnym, pod warunkiem, że Organizator czyni tę powinność w sposób nie podlegający żadnym wątpliwościom ani naciskom. Jedyny wymóg, jaki należy spełniać, to być w bazie hotele.pl, czyli mieć umowę pośrednictwa sprzedaży z e-Travel (Netmedią).

Nie będę Wam pisać czy warto, gdyż nie macie żadnego praktycznie wpływu na to by się tam znaleźć. Z pewnością warto tam zajrzeć, choćby dziś, i sprawdzić czy Twój hotel przypadkiem się tam nie znalazł. A jeśli się znalazł, udostępnić tę informację w mediach społecznościowych z prośbą o głosowanie. W tym konkursie bowiem, głosują goście.

 


Tourism Trends Awards http://trendywturystyce.pl/konkurs-tta-2017-2/

 

Konkurs składa się z kilku etapów i w tym roku powalczyć można było w czterech kategoriach:

  • IT dla Turystyki
  • Nowa Oferta Turystyczna
  • Debiut Roku
  • Kampania Produktu Turystycznego

Udział jest bezpłatny, należy przygotować kilka prezentacji konkursowych i generalnie wykazać się, że jest się trendy. Finał konkursu odbywa się na konferencji Nowe Trendy w Turystyce w gdańskim Europejskim Centrum Solidarności, a prezentacje finałowe prowadzi się z wielkiej sceny przemawiając do 300-600 os. (fajne uczucie ;))

Dlaczego więc wzięłam udział w Tourism Trends Awards w 2016 r.?

  • hotel nie wydał złotówki na udział w konkursie
  • hotel był nowy na rynku, więc była to doskonała okazja aby przedstawić go całej turystycznej branży
  • aby dojść do finału konkursu zarywałam noce tworząc prezentacje, które aby zostać zauważone i otworzyć mi drzwi do kolejnych etapów, musiały być naprawdę innowacyjne i kreatywne
  • konkurs był organizowany przez szanowaną przeze mnie organizację

Co zyskał hotel?

  • I nagrodę w kategorii „Media Społecznościowe”
  • wyróżnienie w kategorii „Debiut Roku”
  • dwie statuetki do postawienia na ladzie 😉
  • możliwość zaprezentowania się na scenie głównej konferencji przed 300-osobową widownią (notabene pierwszą z prezentacji było wystąpienie zaraz po Lechu Wałęsie)
  • rozpoznawalność w branży
  • pozytywny wizerunek

Co zyskałam ja?

  • nigdy wcześniej nie przemawiałam do tak licznego audytorium i to zaraz po Lechu Wałęsie – zyskałam wspaniałą lekcję przemawiania, radzenia sobie ze stresem i przełamywania swoich strachów
  • rozpoznawalność w branży
  • łatwiejszy stał się tego dnia networking – sporo osób zahaczało mnie w kontekście miejsca, dla którego pracowałam oraz prezentacji

Dziś, jak zapytacie mnie czy warto było, odpowiem z pełnym przekonaniem, że było!

31 marca 2017 roku po raz kolejny wzięłam udział w Nowych Trendach w Turystyce. Impreza wyrasta na „wielką”, tym bardziej cieszę się, że dostrzegłam w niej rok temu potencjał. Wśród prelegentów takie osobistości jak Paweł Tkaczyk, Monika Czaplicka, Jacek Kotarbiński, Mateusz Kusznierewicz czy Jacek Rozenek, a prowadzącym sam CEO w goforworld.com czyli Jarosław Kuźniar. Konferencja uświadomiła mi, że nasza branża jest do tyłu z technologią i potrzebuje powiewu świeżości…

 

z Pawłem Tkaczykiem na NTT2017


Do powyższych konkursów dochodzą wszelkie konkursy pokrewnych branż jak konkursy architektoniczne, budowlane, biznesowe lub lokalne jak np. u nas w Trójmieście „Skrzydła Trójmiasta”.

Odrębną kategorią są konkursy i przewodniki kulinarne (poświęcę im cały artykuł w niedalekiej przyszłości) oraz konkursy eventowe i spa. Linki do niektórych znajdziecie w Skarbnicy Szablonów Hotelike.

Bądźcie czujni kiedy zgłaszają się do Was kolejni organizatorzy najróżniejszych konkursów. Czytajcie między wierszami i dopytujcie. Nie w każdym konkursie warto brać udział. Nie każdy przyniesie Wam wyczekiwany prestiż, zwłaszcza jeśli trzeba za udział w nich słono płacić.


I na sam koniec obiecany „smaczek”, a wg mnie „niesmaczek”

Niedawno jeden z moich klientów otrzymał wiadomość o nominacji do nagrody „Najwyższa Jakość Quality International”: http://najwyzszajakoscqi.pl/index.php/o-programie. Konkurs organizowany przez Forum Biznesu wydawał mi się bardzo prestiżowy, a sama nominacja wielkim wydarzeniem. Wypełniliśmy skrzętnie formularz zgłoszeniowy, wysłaliśmy pod wskazany adres. Następnego dnia otrzymałam telefon od miłej Pani z Forum Biznesu, która zaproponowała mi wykupienie artykułu sponsorowanego za bagatela 5000 zł netto przy okazji nominacji w konkursie.

Nasuwa mi się pytanie: „Czy konkurs jest formą triku sprzedażowego, aby dotrzeć bezpośrednio do Klienta?” Wyników jeszcze nie było, ale założę się, że jakoś tak dziwnym trafem wygrają ci, co artykuł wykupili…  Pozostawię tę informację Wam do refleksji. Ja mam niesmak, bo dziś mój czas jest bardzo cenny, a mam wrażenie, że zmarnowałam go w wyniku wyrafinowanej sztuczki sprzedażowej!


Jeśli chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami w kwestach powyższych lub jeśli masz jakieś pytania, zostaw mi komentarz lub napisz maila.

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz być na bieżąco z treścią, która będzie się tu pojawiać, zapisz się na mój newsletter. W prezencie otrzymasz linka do skarbnicy przydatnych szablonów, które ułatwią Ci pracę. Po tym artykule znajdziesz w niej listę linków do wspomnianych konkursów, a także do kilku dodatkowych z zakresu kulinarnego, spa czy eventowego (w sumie jest ich 9).

Myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać jeszcze komuś? Podziel się tym artykułem ze znajomymi.

Specjalne podziękowania przesyłam w stronę Pani Violetty oraz Pani Katarzyny za wywiady 🙂

Pozdrawiam i powodzenia w konkursach!

Ania

You may also like

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Chcesz zorganizować konkurs na Facebooku, ale słyszałeś, że nie wszystko tam wolno? Kliknij i sprawdź...

8 sposobów na marketingowe wykorzystanie sezonu letniego

Sezon letni dla hoteli i restauracji w całej Polsce (no może oprócz Warszawy) to skomasowany...

Za co płaci gość hotelowy?

Jesteś właścicielem hotelu, Managerem Sprzedaży lub prowadzisz marketing hotelu. Twój cel to sprzedać jak najwięcej...

2 komentarze

  1. JustaG

    Musze powiedziec ze fajnie sie czyta twoje artykuly 🙂

    1. Ania Amsolik Author

      Dzięki Justa! 🙂

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*