Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji

Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji

Co sprzedaje hotel / restauracja? Z punktu widzenia Klienta generalnie jest to DOŚWIADCZENIE. Poruszałam ten temat dość szeroko w artykule Za co płaci Gość Hotelowy? I właściwie naszym najważniejszym zadaniem jest sprzedać takie doświadczenie, aby Gość chciał za nie zapłacić i aby pamiętał o nim długo oraz pragnął przeżyć je znów i jeszcze raz i jeszcze raz.

Z naszego punktu widzenia sprzedajemy jednak konkretne usługi czy produkty. Te najbardziej oczywiste to dla:

  • hotelu: nocleg, śniadanie, lunch, kolacja, wynajem sali konferencyjnej, usługi spa
  • restauracji: menu a’la carte, najróżniejsze imprezy grupowe (organizowane przez nas lub przez Klienta)

Możemy nimi dowolnie żonglować, łączyć ze sobą i budować z nich całe pakiety tak, aby zaoferować usługę kompletną.  Możemy je sprzedawać oddzielnie. Zawsze warto jednak pójść o krok do przodu, ponieważ doświadczenia można kreować w dobrowolny sposób – im bardziej kreatywni będziemy, tym oferowane gościom doświadczenia okażą się jedyne w swoim rodzaju. Dlaczego by więc na tym dodatkowo nie zarobić?

 

Burza mózgów

W dzisiejszym artykule chciałabym zrobić burzę mózgów (żeby była to prawdziwa burza mózgów, musicie się udzielić w komentarzach :)) aby przedstawić Wam pomysły na to, co jeszcze można sprzedać przy okazji prowadzenia naszej działalności, aby z jednej strony wzbogacić doświadczenie gościa, a z drugiej wygenerować więcej przychodu. Część z tych produktów czy usług z pewnością macie w swojej ofercie, część z nich może się okazać zupełnie nieopłacalna (przygotowanie zajmie tyle czasu, że dla niektórych obiektów będzie np. wymagało zatrudnienia kolejnego pracownika, a spodziewany obrót wcale nie będzie rekompensował poniesionych kosztów)… Jednak warto pochylić się nad zagadnieniem, ponieważ to, co dla jednego z Was wyda się kompletnie bez sensu, dla drugiego może się okazać strzałem w dziesiątkę!

 

Hotel

Produkt/usługa wzbogacające doświadczenie: kwiaty, butelka wina/szampana do pokoju, kosz piknikowy (zorganizowanie pikniku), ognisko, zwiedzanie miasta, animatorka dla dzieci.

Wypożyczenie sprzętu: rower, kije do golfa, kijki do Nordic Walking, łódki, wędki, etc.

Produkty pierwszej potrzeby: pasta do zębów, artykuły higieny osobistej, ręcznik plażowy, kalosze, ładowarka do telefonu.

Gadżet/pamiątka/prezent z wakacji: kapcie, pocztówka, kubek, leżak, t-shirt, eko-torba na zakupy, album miasta/okolicy, karty do gry

Prezent: voucher na nocleg, voucher do restauracji, voucher na zabiegi spa etc.

 

Restauracja

Wzbogacenie doświadczenia: usług udekorowania Sali na imprezę firmową / okolicznościową.

Produkty własnego wyrobu: wędliny, sery, konfitury, oliwy, nalewki, praliny, pieczywo, wyroby cukiernicze, torty weselne, okolicznościowe.

Prezent/pamiątka/gadżet: kubki na wynos, książka z przepisami Szefa, voucher na kolację, kosz ze smakołykami.

 

Spa

Usługi wzbogacające doświadczenie: lekcje pływania, trener personalny, aquaaerobik, warsztaty, joga na świeżym powietrzu.

Gadżety/produkty/prezenty: szlafrok, mata do ćwiczeń/jogi, dmuchane koła rękawki, kosmetyki, kosze prezentowe z kosmetykami, ręcznikami, szlafrokiem.

 

Kto to kupi?

W znacznej większości powyższe produkty czy usługi przeznaczone są dla gości, którzy zdecydowali się zakupić od nas usługę podstawową. Są na miejscu, zachwyceni obiektem, pogodą, lokalizacją… czyli generalnie doświadczający fantastycznego wypoczynku i wtedy są skłonni wydawać pieniądze na rzeczy dodatkowe. Albo znudzeni, gdyż pogoda akurat nie dopisuje i szukają pomysłu jak uratować swoje wakacje aby nie okazały się totalną klapą. Są jeszcze tacy, którzy naszymi Gośćmi byli, podobało im się i teraz chcieliby sprezentować namiastkę miejsca swoim bliskim (gadżet z wakacji lub usługa/produkt w prezencie)

 

Gdzie sprzedawać?

Najczęściej sprzedażą dodatkowych produktów i usług zajmuje się recepcja, a w przypadku restauracji manager/host. Nie wystarczy więc wprowadzić tylko produkt czy usługę do sprzedaży (wydrukować ofertę, voucher czy postawić produkt w gablotce) – trzeba przede wszystkim zapoznać z nową ofertą pracowników najbardziej zainteresowanych. Czyli tych, którzy mają to sprzedać. Ustal może jakąś success fee?

 

Kiedy następuje sprzedaż?

– przed pobytem gościa – niektóre usługi dodatkowe gość dokupi przed przyjazdem – zadbaj o to by mu to ułatwić. Dobrym pomysłem jest umieszczenie tych produktów czy usług w „Dodatkach” podczas dokonywania rezerwacji online

– w trakcie pobytu – tu kluczową rolę odgrywa poinformowanie gościa w czasie check-in przez recepcjonistę lub w czasie świadczenia usługi w restauracji przez kelnera, o tym, że takie możliwości są. Z doświadczenia wiem, że w czasie pobytu poza domem chętnie wydajemy pieniądze na produkty czy usługi, na które normalnie byśmy sobie nie pozwolili. Często do zakupu zmusza nas potrzeba (zapomnieliśmy np. ręcznika na plażę)

– bezpośrednio po pobycie – w euforii wakacyjnej pragniemy podzielić się z bliskimi naszym szczęściem, więc kupujemy: voucher na weekendowy pobyt dla rodziców, kubek dla brata, torbę na zakupy dla córki, pyszną wędlinę do domu etc.

– w dalszym terminie od skorzystania z usługi – kiedy przychodzi nam zamówić tort na urodziny albo gdy szukamy idealnego prezentu i wpada nam do głowy, ze mógłby to być voucher do restauracji czy spa

Opakowanie

Dobrze jest o nie zadbać. Sprzedając bochenek wspaniałego chleba wypieku naszej restauracji warto umieścić go w ładnej torbie papierowej z logo restauracji. Wszelkie kubeczki czy inne gadżety również umieść w obrandowanej torbie. Sprzedając usługę, zwłaszcza gdy ma być ona prezentem, przygotuj ładny voucher.

Na vouchery mam swój patent. Zamiast zamawiać 1000 sztuk w drukarni, co jest dość kosztowne, a wydanie 1000 sztuk gościom zajmie nam trochę czasu, kupuję elegancki gruby papier (złoty, srebrny, perłowy etc.) i każdorazowo przy zakupie vouchera przez gościa, drukuję go z szablonu. Zaletą takiego rozwiązania (oprócz ekonomicznej) jest to, że napisy są drukowane. Jak wiemy nie każdy pracownik ma ładny styl odręcznego pisma. Warunkiem jest posiadanie drukarki, która poradzi sobie z drukiem na grubym papierze oraz przygotowanego wcześniej wzoru, który łatwo i szybko się wypełnia przy oczkującym gościu.

 

Prezent

Dziś po zalogowaniu się do Skarbnicy Szablonów znajdziesz prezent ode mnie w postaci takiego właśnie wzoru vouchera. Jest to format, który „wchodzi” do koperty DL. Po wydrukowaniu go można odłożyć niewykorzystany papier na później. Z jednej kartki powinny wydrukować Ci się 3 vouchery. Przycinanie najlepiej dokonywać za pomocą gilotyny…

Przygotowałam dwie wersje – jeden dla obiektów bardziej klasycznych oraz drugi, dla tych bardziej nowoczesnych. Ale to nie wszystko! Wzory wymagają dostosowania ich do konkretnych obiektów (logo, stopka z danymi) – kto jest w miarę ogarnięty w prostych programach graficznych oraz MS Word, nie będzie miał z tym  najmniejszego problemu. Jednak jeśli kompletnie nie wiesz jak dostosować voucher do swoich potrzeb, obiecuję zrobić to dla Ciebie kompletnie bezpłatnie. Prześlij mi po prostu email (kontakt@aniaamsolik.pl) z załączonym wybranym wzorem (który pobierzesz ze Skarbnicy Szablonów) oraz z logo i danymi obiektu, a ja odeślę Ci gotowy do druku wzór 🙂

 

Mam nadzieję, że tym artykułem poruszyłam Wasze głowy do wymyślenia kilku nowych sposobów na zwiększenie przychodów hotelu/restauracji. Masz swoje pomysły, którymi chciałbyś się z nami podzielić, zostaw mi komentarz lub napisz maila.

 

Myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać jeszcze komuś? Podziel się tym artykułem ze znajomymi.

Pozdrawiam!

Ania

 

You may also like

Za co płaci gość hotelowy?

Jesteś właścicielem hotelu, Managerem Sprzedaży lub prowadzisz marketing hotelu. Twój cel to sprzedać jak najwięcej...

Jak sprzedawać przez telefon – część 1: sprzedaż aktywna

Agnieszka biegała nerwowo po domu. "Gdzie jest ta cholerna biała koszula?". Była spóźniona. Zaspała. Po...

Jak zatrzymać pracowników i zwiększyć przy tym sprzedaż

Prowizje dla pracowników   Wielu hotelarzy pyta o moje doświadczenia związane z wynagrodzeniem prowizyjnym pracowników....

2 komentarze

  1. Łukasz Odziewa

    Warto pamiętać, aby nie zrobić tu imprezy turystycznej. Czyli wszelkie transfery, przejazdy, oprowadzania i inne obce usługi turystyczne nie wchodzą w grę 🙁

  2. Łukasz Odziewa

    Dodałbym lokalny starter SIM + uaktywnienie, dla gości którzy są np. spoza UE i chcą tu tanio dzwonić na lokalne (np. w Orange starter + 30 lub 35zł doładowania + uaktywnienie usługi i mamy 31 dni rozmów bez limity (przy 35zł + 2GB danych).

    Także startery dla samych danych też mogą być ciekawe – wiele osób dziś bez FB nie żyje i jeśli są spoza UE lub u siebie jadą na jakimś wifi… w Chorwacji widziałem na stacji benzynowej i nie tylko „starter 10 euro / tydzień transfer bez limitu danych” i ludzie to kupowali.

    Leki OTC – ale to nie wiem, czy to nie spowoduje naruszenia innych przepisów? Ale zwłaszcza OTC właściwych marek, a nie polskich (czyli nie Polopiryna, a Bayer Aspirin itd.)

    Jak jest gorąco można sprzedawać coś do chłodzenia się np. małe wiatraczki, chusteczki do otarcia czoła, czapki/kapelusze itp. rzeczy

    Dla przyjeżdżających autami serwis typu sprzątanie/zatankowanie/umycie itp. (jeśli mamy w pobliżu możliwości)

    Jak coś jeszcze wymyślę to dopiszę 🙂

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*