Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji

Dodatkowe przychody w hotelu / restauracji

Co sprzedaje hotel / restauracja? Z punktu widzenia Klienta generalnie jest to DOŚWIADCZENIE. Poruszałam ten temat dość szeroko w artykule Za co płaci Gość Hotelowy? I właściwie naszym najważniejszym zadaniem jest sprzedać takie doświadczenie, aby Gość chciał za nie zapłacić i aby pamiętał o nim długo oraz pragnął przeżyć je znów i jeszcze raz i jeszcze raz.

Z naszego punktu widzenia sprzedajemy jednak konkretne usługi czy produkty. Te najbardziej oczywiste to dla:

  • hotelu: nocleg, śniadanie, lunch, kolacja, wynajem sali konferencyjnej, usługi spa
  • restauracji: menu a’la carte, najróżniejsze imprezy grupowe (organizowane przez nas lub przez Klienta)

Możemy nimi dowolnie żonglować, łączyć ze sobą i budować z nich całe pakiety tak, aby zaoferować usługę kompletną.  Możemy je sprzedawać oddzielnie. Zawsze warto jednak pójść o krok do przodu, ponieważ doświadczenia można kreować w dobrowolny sposób – im bardziej kreatywni będziemy, tym oferowane gościom doświadczenia okażą się jedyne w swoim rodzaju. Dlaczego by więc na tym dodatkowo nie zarobić?

 

Burza mózgów

W dzisiejszym artykule chciałabym zrobić burzę mózgów (żeby była to prawdziwa burza mózgów, musicie się udzielić w komentarzach :)) aby przedstawić Wam pomysły na to, co jeszcze można sprzedać przy okazji prowadzenia naszej działalności, aby z jednej strony wzbogacić doświadczenie gościa, a z drugiej wygenerować więcej przychodu. Część z tych produktów czy usług z pewnością macie w swojej ofercie, część z nich może się okazać zupełnie nieopłacalna (przygotowanie zajmie tyle czasu, że dla niektórych obiektów będzie np. wymagało zatrudnienia kolejnego pracownika, a spodziewany obrót wcale nie będzie rekompensował poniesionych kosztów)… Jednak warto pochylić się nad zagadnieniem, ponieważ to, co dla jednego z Was wyda się kompletnie bez sensu, dla drugiego może się okazać strzałem w dziesiątkę!

 

Hotel

Produkt/usługa wzbogacające doświadczenie: kwiaty, butelka wina/szampana do pokoju, kosz piknikowy (zorganizowanie pikniku), ognisko, zwiedzanie miasta, animatorka dla dzieci.

Wypożyczenie sprzętu: rower, kije do golfa, kijki do Nordic Walking, łódki, wędki, etc.

Produkty pierwszej potrzeby: pasta do zębów, artykuły higieny osobistej, ręcznik plażowy, kalosze, ładowarka do telefonu.

Gadżet/pamiątka/prezent z wakacji: kapcie, pocztówka, kubek, leżak, t-shirt, eko-torba na zakupy, album miasta/okolicy, karty do gry

Prezent: voucher na nocleg, voucher do restauracji, voucher na zabiegi spa etc.

 

Restauracja

Wzbogacenie doświadczenia: usług udekorowania Sali na imprezę firmową / okolicznościową.

Produkty własnego wyrobu: wędliny, sery, konfitury, oliwy, nalewki, praliny, pieczywo, wyroby cukiernicze, torty weselne, okolicznościowe.

Prezent/pamiątka/gadżet: kubki na wynos, książka z przepisami Szefa, voucher na kolację, kosz ze smakołykami.

 

Spa

Usługi wzbogacające doświadczenie: lekcje pływania, trener personalny, aquaaerobik, warsztaty, joga na świeżym powietrzu.

Gadżety/produkty/prezenty: szlafrok, mata do ćwiczeń/jogi, dmuchane koła rękawki, kosmetyki, kosze prezentowe z kosmetykami, ręcznikami, szlafrokiem.

 

Kto to kupi?

W znacznej większości powyższe produkty czy usługi przeznaczone są dla gości, którzy zdecydowali się zakupić od nas usługę podstawową. Są na miejscu, zachwyceni obiektem, pogodą, lokalizacją… czyli generalnie doświadczający fantastycznego wypoczynku i wtedy są skłonni wydawać pieniądze na rzeczy dodatkowe. Albo znudzeni, gdyż pogoda akurat nie dopisuje i szukają pomysłu jak uratować swoje wakacje aby nie okazały się totalną klapą. Są jeszcze tacy, którzy naszymi Gośćmi byli, podobało im się i teraz chcieliby sprezentować namiastkę miejsca swoim bliskim (gadżet z wakacji lub usługa/produkt w prezencie)

 

Gdzie sprzedawać?

Najczęściej sprzedażą dodatkowych produktów i usług zajmuje się recepcja, a w przypadku restauracji manager/host. Nie wystarczy więc wprowadzić tylko produkt czy usługę do sprzedaży (wydrukować ofertę, voucher czy postawić produkt w gablotce) – trzeba przede wszystkim zapoznać z nową ofertą pracowników najbardziej zainteresowanych. Czyli tych, którzy mają to sprzedać. Ustal może jakąś success fee?

 

Kiedy następuje sprzedaż?

– przed pobytem gościa – niektóre usługi dodatkowe gość dokupi przed przyjazdem – zadbaj o to by mu to ułatwić. Dobrym pomysłem jest umieszczenie tych produktów czy usług w „Dodatkach” podczas dokonywania rezerwacji online

– w trakcie pobytu – tu kluczową rolę odgrywa poinformowanie gościa w czasie check-in przez recepcjonistę lub w czasie świadczenia usługi w restauracji przez kelnera, o tym, że takie możliwości są. Z doświadczenia wiem, że w czasie pobytu poza domem chętnie wydajemy pieniądze na produkty czy usługi, na które normalnie byśmy sobie nie pozwolili. Często do zakupu zmusza nas potrzeba (zapomnieliśmy np. ręcznika na plażę)

– bezpośrednio po pobycie – w euforii wakacyjnej pragniemy podzielić się z bliskimi naszym szczęściem, więc kupujemy: voucher na weekendowy pobyt dla rodziców, kubek dla brata, torbę na zakupy dla córki, pyszną wędlinę do domu etc.

– w dalszym terminie od skorzystania z usługi – kiedy przychodzi nam zamówić tort na urodziny albo gdy szukamy idealnego prezentu i wpada nam do głowy, ze mógłby to być voucher do restauracji czy spa

Opakowanie

Dobrze jest o nie zadbać. Sprzedając bochenek wspaniałego chleba wypieku naszej restauracji warto umieścić go w ładnej torbie papierowej z logo restauracji. Wszelkie kubeczki czy inne gadżety również umieść w obrandowanej torbie. Sprzedając usługę, zwłaszcza gdy ma być ona prezentem, przygotuj ładny voucher.

Na vouchery mam swój patent. Zamiast zamawiać 1000 sztuk w drukarni, co jest dość kosztowne, a wydanie 1000 sztuk gościom zajmie nam trochę czasu, kupuję elegancki gruby papier (złoty, srebrny, perłowy etc.) i każdorazowo przy zakupie vouchera przez gościa, drukuję go z szablonu. Zaletą takiego rozwiązania (oprócz ekonomicznej) jest to, że napisy są drukowane. Jak wiemy nie każdy pracownik ma ładny styl odręcznego pisma. Warunkiem jest posiadanie drukarki, która poradzi sobie z drukiem na grubym papierze oraz przygotowanego wcześniej wzoru, który łatwo i szybko się wypełnia przy oczkującym gościu.

 

Prezent

Dziś po zalogowaniu się do Skarbnicy Szablonów znajdziesz prezent ode mnie w postaci takiego właśnie wzoru vouchera. Jest to format, który „wchodzi” do koperty DL. Po wydrukowaniu go można odłożyć niewykorzystany papier na później. Z jednej kartki powinny wydrukować Ci się 3 vouchery. Przycinanie najlepiej dokonywać za pomocą gilotyny…

Przygotowałam dwie wersje – jeden dla obiektów bardziej klasycznych oraz drugi, dla tych bardziej nowoczesnych. Ale to nie wszystko! Wzory wymagają dostosowania ich do konkretnych obiektów (logo, stopka z danymi) – kto jest w miarę ogarnięty w prostych programach graficznych oraz MS Word, nie będzie miał z tym  najmniejszego problemu. Jednak jeśli kompletnie nie wiesz jak dostosować voucher do swoich potrzeb, obiecuję zrobić to dla Ciebie kompletnie bezpłatnie. Prześlij mi po prostu email (kontakt@aniaamsolik.pl) z załączonym wybranym wzorem (który pobierzesz ze Skarbnicy Szablonów) oraz z logo i danymi obiektu, a ja odeślę Ci gotowy do druku wzór 🙂

 

Mam nadzieję, że tym artykułem poruszyłam Wasze głowy do wymyślenia kilku nowych sposobów na zwiększenie przychodów hotelu/restauracji. Masz swoje pomysły, którymi chciałbyś się z nami podzielić, zostaw mi komentarz lub napisz maila.

 

Myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać jeszcze komuś? Podziel się tym artykułem ze znajomymi.

Pozdrawiam!

Ania

 

You may also like

7 sposobów jak obniżyć prowizje odprowadzane do Booking

Nam, hotelarzom, płakać się chce, gdy w bookingowej zakładce FINANSE zaświeca się cyferka 1. Prowizje...

Autorski program eventowy – sposób na pozyskiwanie Klienta MICE? Case study!

Jaki hotele mają pomysł na pozyskiwanie Klienta MICE?   Rozmawiam z hotelarzami, wertuję oferty i...

12 działań, które musisz podjąć w fazie pre-openingu hotelu – część 1

Pre-opening hotelu to bardzo ważna faza rozwoju każdego obiektu hotelarskiego. Niezależnie od tego czy jesteś...

2 komentarze

  1. Łukasz Odziewa

    Warto pamiętać, aby nie zrobić tu imprezy turystycznej. Czyli wszelkie transfery, przejazdy, oprowadzania i inne obce usługi turystyczne nie wchodzą w grę 🙁

  2. Łukasz Odziewa

    Dodałbym lokalny starter SIM + uaktywnienie, dla gości którzy są np. spoza UE i chcą tu tanio dzwonić na lokalne (np. w Orange starter + 30 lub 35zł doładowania + uaktywnienie usługi i mamy 31 dni rozmów bez limity (przy 35zł + 2GB danych).

    Także startery dla samych danych też mogą być ciekawe – wiele osób dziś bez FB nie żyje i jeśli są spoza UE lub u siebie jadą na jakimś wifi… w Chorwacji widziałem na stacji benzynowej i nie tylko „starter 10 euro / tydzień transfer bez limitu danych” i ludzie to kupowali.

    Leki OTC – ale to nie wiem, czy to nie spowoduje naruszenia innych przepisów? Ale zwłaszcza OTC właściwych marek, a nie polskich (czyli nie Polopiryna, a Bayer Aspirin itd.)

    Jak jest gorąco można sprzedawać coś do chłodzenia się np. małe wiatraczki, chusteczki do otarcia czoła, czapki/kapelusze itp. rzeczy

    Dla przyjeżdżających autami serwis typu sprzątanie/zatankowanie/umycie itp. (jeśli mamy w pobliżu możliwości)

    Jak coś jeszcze wymyślę to dopiszę 🙂

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*