11 narzędzi marketingowych które Cię olśnią * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

11 narzędzi marketingowych które Cię olśnią

11 narzędzi marketingowych które Cię olśnią

Cześć! Dziś chciałabym dać Ci do ręki narzędzia marketingowe. Są to aplikacje, wtyczki bądź pogramy, które ułatwiają pracę oraz udostępniają marketerom masę bardzo cennych informacji. Część z nich pewnie znasz, ale założę się, że większość będzie dla Ciebie olśnieniem.

 

Pamiętam moje czasy w Działach Marketingu czy Sprzedaży hoteli – gdybym wtedy wiedziała ze mam pod ręką tyle wspaniałych narzędzi, moje działania byłyby skuteczniejsze. Starałam się znaleźć dla Ciebie narzędzia bezpłatne. Jeśli któreś narzędzie jest płatne, pokażę Ci również bezpłatne odpowiedniki.

Zaczynajmy więc!

Oto lista 11 narzędzi marketingowych niezbędnych dziś do pracy:

 

Google Analytics / Similar Web

 

Obydwa narzędzia są bezpłatne. Google Analytics to wg mnie postawa pracy każdego marketera. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz kto odwiedza Twoją stronę, skąd na nią trafia i jak się na niej zachowuje. To skarbnica wiedzy, która pomaga analizować i optymalizować kampanie marketingowe. Jeśli nie wiesz jak korzystać z Google Analytics, zapisz się na kurs online „Google Analytics dla Hotelu”. Pokazuję w nim najważniejsze i najbardziej przydatne hotelarzom ustawienia, miejsca i wykresy w ramach Google Analytics, dzięki którym dowiesz się znacznie więcej o swoich gościach, o tym skąd przychodzą i jak rezerwują….

SimilarWeb to rozszerzenie do przeglądarki, które pozwala na prostą analizę strony bez wstawiania na nią jakichkolwiek kodów czy logowania się. Chcesz wiedzieć ile osób odwiedziło witrynę Twojego obiektu w zeszłym miesiącu? A może ile było takich osób na stronie konkurencji? Nic prostszego – zainstaluj sobie to rozszerzenie! Zajrzyj do Skarbnicy Szablonów, tam znajdziesz informację jak to zrobić (pisałam o tym narzędziu kilka artykułów temu). Pamiętaj, że dane nie będą tak dokładne jak w Google Analytics, ale dadzą Ci świetny pogląd sytuacji.

 

Sugester CRM

CRM czyli Customer Relationship Management, a więc zarządzanie relacjami z klientami. Duże obiekty i sieciówki mają własne rozbudowane CRM, mniejszym obiektom pozostaje wesprzeć się ogólnodostępnymi narzędziami. Po co w ogóle ten cały CRM? Po pierwsze porządkuje sprzedawcom bazę klientów, po drugie daje możliwość opisywania aktywności związanej z kontaktem z danym klientem, po trzecie daje możliwość pracy nad tym samym klientem kilku osobom, po czwarte managerom czy dyrektorom daje obraz tego jak pracuje jego dział sprzedaży.

 

Przykład:

Sprzedawca hotelu zadzwonił do Pana Kowalskiego z firmy X. Wpisał go do CRM, opatrzył datą notatkę o kontakcie i ustawił przypomnienie aby dokonać follow up call. Przypomnienie wyskoczyło, sprzedawca zadzwonił raz jeszcze. Pan Kowalski zadzwonił później sam do sprzedawcy, gdy ten był akurat na urlopie, zostawił ważną informację dla niego Recepcjoniście, który mając dostęp do CRM wpisał tę informację do systemu i ustawił przypomnienie dla sprzedawcy na dzień jego powrotu z urlopu… itd. Gdy Pan Kowalski przyjedzie do obiektu i zrobi awanturę, która zakończy się interwencją dyrekcji, dyrektor może wejść w historię danego klienta w CRM i mieć pogląd na to, jak wyglądały dotychczasowe kontakty z pracownikami hotelu. Bez wydzwaniania po nocach do siebie i wysyłania zbędnych e-maili.

Sugester CRM jest narzędziem darmowym (do 3 stanowisk), dlatego je tu wspominam. Istnieje szereg CRMów, więc wyboru możesz dokonać sam biorąc pod uwagę aktualne potrzeby Twojego obiektu.

 

MailChimp

 

Mailchimp jest jednym z wielu dostępnych na rynku narzędzi do wysyłania emaili zbiorowych czyli newsletterów. Wysyłanie jednego maila do 100 adresów w UDW z Outlooka to po pierwsze przeżytek, a po drugie na bank załatwi Ci miejsce w folderze SPAM u większości odbiorców. Dlatego absolutnie nie stosujemy takiej metody wysyłki ważnych informacji do gości czy klientów, a używamy specjalnego programu, który jest zaprojektowany tak, aby wysyłać wiadomość paczkami, co pozwala uniknąć skategoryzowania nas jako spamerów.

Znów powiem, że programów tego typu jest wiele – choćby najbardziej znane polskie FreshMail czy GetResponse są świetne, ale płatne. Mailchimp z nich wszystkich jest o tyle fajny, że pozwala na 2000 darmowych odbiorców, co dla małego obiektu jest zupełnie wystarczające. Skonfigurowanie list czy kampanii jest bardzo proste, a co jest najciekawsze to raporty, z których wiemy dokładnie kto otworzył naszą wiadomość i kto kliknął. Taki odbiorca powinien od razu trafić do CRM z notatką  – „zadzwoń do niego – był zainteresowany”!

 

Trello / Nozbe

Jedno z tych dwóch narzędzi (lub podobne tego typu) to absolutny MUST HAVE jeśli ilość zadań do wykonania w ciągu dnia czy tygodnia przerasta Twoją głowę. Nozbe wspominam dlatego, że sama z niego na co dzień korzystam, choć nie jest narzędziem bezpłatnym. Ale koszt kilkunastu złotych miesięcznie zwraca się z nawiązką, gdyż oszczędność czasu na zamartwianiu się czy na pewno wszystko już mam zrobione jest nieoceniona!

Nozbe powstało na podstawie metody Getting Things Done Davida Allena, który w swojej książce pod takim właśnie tytułem uczy jak wyrzucić z głowy wszystko, co ją zaprząta i wrzucić to do idealnego systemu. A Michał Śliwiński stworzył do tej metody absolutnie niezastąpiony system, który pozwala zarządzać  zadaniami, planować ile czasu nam zajmą i czy realne jest wykonanie X zadań w ciągu jednego dnia. Pozwala nam delegować zadania innym (jeśli również korzystają z Nozbe) i zachowywać w systemie wszelkie przydatne załączniki pod zadaniami. Pozwala pracować nad zadaniami wspólnie z innymi członkami zespołu oraz kategoryzować je na różnych płaszczyznach… Wypróbuj sam – pierwsze 30 dni jest darmowe! Nie zawiedziesz się!

Podobnym narzędziem do planowania zadań, projektów i współdzielenia ich z innymi członkami zespołu jest Trello. Równie fajne narzędzie, z którego korzystałam zanim nie zdecydowałam się przejść na Nozbe. Bezpłatne jeśli nie chcesz skusić się na wersję premium. Nieco inne, ale funkcje ma podobne, wiec sprawdź sam, które Ci bardziej pasuje.

Natomiast niezależnie od tego, które wybierzesz, polecam pozbyć się natłoku zadań z głowy czy pokreślonego kalendarza i przenieść to wszystko do wersji online, do której masz dostęp z każdego miejsca na świecie, gdzie jest internet. Oczywiście obydwa narzędzia mają swoje aplikacje mobilne, co sprawia że są zawsze z Tobą.

 

Google Alerts /Brand 24

 

Chcesz wiedzieć co w trawie piszczy – zacznij korzystać z tych narzędzi. Brand24 jest narzędziem płatnym, ale o wiele bardziej dokładnym i dającym więcej możliwości niż darmowe Alerty Google. Te narzędzia służą do tego by informować Cię o tym, że pojawiła się w sieci jakaś informacja na Twój temat lub na temat, który Ciebie szczególnie interesuje. Możesz dzięki temu kontrolować czy w internecie nie pojawiły się jakieś negatywne (albo pozytywne) opinie na temat Twojego obiektu. Możesz też ustawić „alert” na frazę typu: „szukam hotelu”. Dzięki temu szybko będziesz mógł reagować na potrzeby osób, które aktualnie szukają miejsca właśnie takiego jak Twoje 🙂

 

Heatmap / Hotjar

 

Hotjar jest niesamowity! Jest darmowym programem, który nagrywa zachowania osób odwiedzających Twoją stronę. Autentycznie możesz oglądać jak użytkownik strony poruszał się po jej zasobach. Hotjar oprócz tego ma wbudowaną mapę ciepła, czyli coś do czego używam również wtyczki do WordPressa „Heatmap”. Mapa ciepła pokazuje miejsca, w które klikają użytkownicy strony. Im więcej kliknięć w danym miejscu tym bardziej „rozgrzane” ono się staje się.

To idealne narzędzie aby jeszcze lepiej poznać swoich odbiorców, zobaczyć co sprawia im kłopot na stronie i gdzie najchętniej klikają.

Yoast SEO

 

To wtyczka do WordPressa, która pozwala optymalizować treści na stronie pod kątem SEO (czyli wyszukiwania w Google). Jeśli prowadzisz boga na stronie obiektu, treść każdego wpisu możesz tak dostosować aby Google wyświetlało Twoją stronę wyżej w wyszukiwarce.

 

PushCrew

 

Coraz więcej stron, które odwiedzasz posiada opcję zapisu na powiadomienia push. Są to małe banerki wyskakujące na dole strony w przeglądarce informujące o jakiejś promocji lub o nowym wpisie na Twoim ulubionym blogu. Pushcrew pozwala Ci obsługiwać taki rodzaj komunikacji z odwiedzającymi Twoją stronę.

Banerki mogą być uciążliwe dla odbiorców jeśli jakaś firma/bloger wysyłają je nader często. Ale jeśli będziesz wysyłał je sporadycznie, będzie to ciekawa forma komunikacji z gośćmi. Zachętą do zapisu może być obietnica specjalnych upustów tylko dla tych, którzy zapiszą się na powiadomienia. Jeśli masz gości szukających okazji, chętnie się zapiszą aby uzyskać dodatkowy rabat.

 

Formularze Google

Zanim wypuścisz do sprzedaży produkt lub usługę, zamiast zgadywać co goście będą chcieli kupić, po prostu zapytaj ich o to. Forma ankiety nadal jest dla ludzi ciekawym rozwiązaniem i jeśli dobrze ich do tego zmotywujesz, na pewno chętnie wypełnią krótki formularz online. Możesz tez wprowadzić system wypełniania ankiet online dla gości, którzy właśnie opuścili obiekt.

Formularze Google to proste narzędzie dzięki któremu stworzysz taką ankietę. Linka do niej możesz zamieścić na Facebooku, albo wysłać w mailu, a raport z wynikami dostaniesz w formie czytelnego wykresu.

 

Canva

 

Canva to w wersji podstawowej darmowe narzędzie do tworzenia ładnych grafik. Nawet jeśli znasz podstawy Photoshopa, pewnie w Twoim hotelu żaden komputer nie ma zainstalowanego tego programu, gdyż licencja jest droga. Twój grafik mówi Ci, że prosty baner zrobi na jutro, a Ty potrzebujesz na teraz? Z pomocą przychodzi Canva. Możesz dzięki niej stworzyć naprawdę profesjonalnie wyglądające grafiki. Wszystko wykonuje się online,  program jest prosty i intuicyjny.

 

WeTransfer / Dropbox / Dysk Google

 

Pierwsze narzędzie pozwala przesyłać darmowo do 2 gigabajtów plików, a drugie i trzecie to chmury, w których bezpłatnie można przetrzymywać od 2 do 15 gigabajtów danych. Dysk Google ma również opcję pracy wspólnej na jednym dokumencie. np. arkuszach Excel lub plikach typu Dokument. Można być na dwóch krańcach świata i wpisywać dane w komórki tego samego arkusza Excel, a one pojawią się drugiej osobie w czasie rzeczywistym. Można po prostu pracować na jednym dokumencie wspólne. Dziś ja coś wpisuję, jutro ktoś inny, a ja następnego dnia widzę zmiany wprowadzone przez kolegę z zespołu i odwrotnie.

 

Linki do wszystkich wyżej wymienionych programów zebrane w jeden pdf, znajdziesz w Skarbnicy Szablonów Hotelike! Celowo nie umieszczałam ich w tekście aby Cię nie rozpraszać 😉

 

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci przenieść marketing Twojego obiektu na wyższy poziom. Jeśli chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami w kwestach powyższych lub jeśli masz jakieś pytania, zostaw mi komentarz lub napisz maila.

 

Myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać jeszcze komuś? Podziel się tym artykułem ze znajomymi.

 

Pozdrawiam!

Ania

You may also like

Marketing nieoczywisty hotelu czyli o tym, czy warto brać udział w konkursach branżowych

W zeszłym roku, z ramienia hotelu dla którego pracowałam, wzięłam udział w konkursie organizowanym przez...

Jak zachęcić gości do podróżowania czyli rozważania postapokaliptyczne

Stało się. 4 maja, po prawie dwóch miesiącach mamy zgodę na ponowne otwarcie miejsc noclegowych...

Dobry czas na rebranding hotelu

Przypomina mi się początek tego roku. Zafundowałam sobie na 40-te urodziny rodzinną wyprawę aby odkrywać...

9 komentarzy

  1. Kasia

    Bardzo przydatne narzędzia. Ja korzystam prawie ze wszystkich tutaj wymienionych i stwierdzam, że bez nich byłoby trudno 🙂 Szczególnie za pan brat jestem z Yoast i Canva.

    1. Ania Amsolik Author

      Super Kasia, dzięki za komentarz! Pozdrawiam!

  2. Aneta

    Pani Aniu, znam i korzystam ze wszystkich. Dodam do Pani listy Mautic (marketing automation Open Source) http://www.mymautic.pl , nastomiast w ostatnim czasie trafiłam też na ciekawe urządzenia i wyszukłam też w necie informacje, opiniomaty. Tutaj trochę na ten temat: http://mango-metrics.com/pl/hotele-i-restauracje/

    Czy ma Pani jakieś doświadczenia w zakresie takich urządzeń? Czy spotkała się Pani z ich wykorzystaniem w restautuacjach/hotelach?

    1. Ania Amsolik Author

      Pani Aneto, dziękuję za komentarz. Zajrzę pod wskazane adresy i potestuję 😉

      1. Aneta

        Świetnie! Liczę na Pani opinię 🙂

  3. Kam

    Jako alternatywę dla Hotjar, polecam https://www.smartlook.com/pl/

    Gdy mówimy o GoogleAnalytics, to warto też dodać info o Google Search Console. Narzędzie może bardziej dla developerów, ale marketerzy w nim również znajdą wartościowe dane, choćby słowa kluczowe, które generują wejścia na stronę.

    Myśląc o Sugesterze, polecam telefonię voip i wirtualną centralę telefoniczną. Sugester ma integrację z https://www.telecube.pl w tej kwestii. Wirtualna centrala, to pełna automatyzacja połączeń telefonicznych w firmie i mnóstwo przydatnych danych dla marketera (na podstawie billingów i raportów).

    1. Ania Amsolik Author

      Hej Kam, dzięki za komentarz! Google Searh Console to prawda – przydatne dla marketera narzędzie. Będę o nim więcej mówiła w moim kursie Google Analytics dla Hotelu jeśli kto chce poszerzyć swoją wiedzę w tym temacie zapraszam do zapisania się na listę oczekujących: http://hotelike.ontrapages.com/kurs_google_analytics

  4. Selljus

    HotJar chyba jest płatny, darmowy jest tylko dla studentów i użytku niekomercyjnego.

    1. Ania Amsolik Author

      Wersja Basic jest darmowa, więc do przetestowania narzędzia wystarczy 🙂

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*