Posty na hotelowym czy restauracyjnym Facebooku powinny spełniać minimum trzy role. Nasz fanpage powinien:
- informować
- inspirować
- angażować
I o ile z informacyjnymi postami nikt nie ma problemu (wszelkie oferty, nowe wydarzenia czy usługi, albo ważne informacje dla gości), inspirować też coraz lepiej potrafimy, o tyle z zaangażowaniem jest słabo. Prawda jest taka, że fanpage hotelu czy restauracji to z założenia nie jest strona rozrywkowa, a więc nawet jeśli zdjęcia naszych pokoi czy potraw podobają się naszym fanom, to nie oznacza, że będą je komentować czy lajkować.
Algorytm Facebooka
A niestety im mniej zaangażowani fani, tym mniejsze zasięgi osiągają nasze posty. Wszystko leży w algorytmie Facebooka tzw. EdgeRank, który ocenia atrakcyjność naszego wpisu dla fanów. Zasada jest prosta jeśli algorytm oceni, że wpis jest atrakcyjny pokaże go większej ilości fanów, jeśli wpis nie będzie atrakcyjny zobaczy go zaledwie kilka procent naszych fanów. Na ocenę atrakcyjności postu wpływ ma kilka czynników: świeżość wpisu, intensywność reakcji (podobno kluczowe dla wpisu jest pierwsze 7 minut!) oraz waga aktywności (komentarz jest więcej wart niż polubienie, ale mniej niż udostępnienie).
Jak zatem sprawić by fani reagowali? Wybrałam kilka typów angażujących postów, które mają zastosowanie w hotelarstwie. Jeśli masz swoje sposoby na takie posty podziel się z nami w komentarzu!
Film
Generalnie Facebook lubi video. Walczy z YouTubem o widzów, więc preferuje tego typu treści. Filmiki nie muszą być długie. Możesz używać popularnych aplikacji na smartfony typu Boomerang lub Hyperlapse. Możesz też robić transmisje na żywo, albo transmisje z wydarzeń.
Głosowanie reakcjami
To sposób na wyrażenie przez fanów swoich preferencji, a przy okazji poprawia zasięgi.
Gry/Wyliczanki
Ponieważ na Facebooka większość z nas wchodzi aby zaznać odrobinę rozrywki, wszelkie łamigłówki czy krzyżówki to dobry sposób na zaangażowanie swoich fanów.
Storytelling
Opowiadanie historii nie jest proste, ale… w hotelarstwie powinno być o to całkiem nie trudno. Każdy z nas mógłby napisać książkę na temat próśb czy wybryków gości. Oczywiście większość rzeczy które dzieją się w hotelu powinno w nim zostawać, ale zawsze można uchylić rąbka tajemnicy (anonimowo, bez żadnych konkretnych nazwisk). Historie mogą być naprawdę różne – jak coś zostało zrobione, jak udzieliliśmy się w jakimś charytatywnym przedsięwzięciu, jak zakochali się u nas goście, a teraz właśnie biorą ślub… Ważne aby był bohater i cel, który ma osiągnąć… i najlepiej jeszcze przeciwności losu 😉
Oznaczanie znajomych
Posty w stylu „oznacz znajomego” którego chciałbyś zabrać do nas na weekend…
Przepis kulinarny
Najlepiej w formie fajnie złożonego video, ale jeśli nie masz czasu ani umiejętności, aby coś takiego wykonać, może być to smakowite zdjęcie dania i „sekretny przepis szefa kuchni”.
Real Time Marketing
To reagowanie na wydarzenia, które mają miejsce tu i teraz i są wydarzeniami na dużą skalę, o których mówią wszyscy. A my opowiadamy w tym zamieszaniu swoją historyjkę…
Widoki
Jeśli masz się czym pochwalić, chwal się. Piękne widoki, albo piękne wnętrza często zachwycają na tyle, że spowodują reakcję fanów.
Backstage
Czyli wszelkie posty zza kulis produkcji, która nazywa się hotel – zdjęcia i firmy pracowników przy pracy. Ludzie uwielbiają zaglądać za kulisy!
Mam nadzieję, że po tym artykule znajdziesz kilka nowych pomysłów na tworzenie treści na Facebooka. A może masz swoje niezawodne rozwiązania lub jakieś pytania? Jeśli tak, zostaw mi komentarz lub napisz maila.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz być na bieżąco z treściami, które będą się tu pojawiać, zapisz się na mój newsletter. W prezencie otrzymasz linka do skarbnicy przydatnych szablonów, które ułatwią Ci pracę.
Myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać jeszcze komuś? Podziel się tym artykułem ze znajomymi.
Pozdrawiam i powiedzenia w tworzeniu angażujących treści!
Ania
p.s. pozostając w temacie Facebooka polecam zajrzeć do mojego poradnika „Jak zaprojektować hotelowy fanpage aby sprzedawał”. Moje spostrzeżenia są takie, że nadal mało obiektów korzysta z różnych form sprzedaży, które Facebook oferuje…