Hotelowy Facebook - jak wykorzystać go do zwiększenia rezerwacji w obiekcie * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Hotelowy Facebook – jak wykorzystać go do zwiększenia rezerwacji w obiekcie

Hotelowy Facebook – jak wykorzystać go do zwiększenia rezerwacji w obiekcie

9 listopada miałam okazję opowiedzieć uczestnikom konferencji Hotel Marketing Conference o tym w jaki sposób przekuć hotelowy fanpage w miejsce, które generuje rezerwacje.

Dla wszystkich, którzy nie mieli okazji uczestniczyć w konferencji, dla spóźnialskich albo tych, którzy nie zdążyli wrócić z lunchu na moją prelekcję, przygotowałam ten materiał w formie pisanej.

 

 

Temat jest wybitnie szeroki. Dziś przytoczę te same najważniejsze kwestie, które były przedmiotem mojej prezentacji na HMC, ale na tym na pewno nie poprzestaniemy, gdyż serwis Marka Zuckerberga daje bardzo szerokie spektrum możliwości.

 


 

Fani

Osoby, które lubią Twój fanpage nie powinny być przypadkowe. Fani muszą być wartościowi. Aby mieć właśnie takich:

  • NIE zapraszaj do polubienia fanpage swoich znajomych
  • NIE kupuj lajków w internecie
  • NIE organizuj konkursów na polubienia

Spytasz na pewno zaraz DLACZEGO? Przecież FB sam sugeruje aby zapraszać znajomych do polubienia fanpage. Przecież strona mająca 2000 polubień wygląda znacznie bardziej profesjonalnie niż taka, która ma ich 100. Przecież wszyscy robią konkursy…

Niestety polubienia zdobyte w każdy z przedstawionych wyżej sposobów nie mają większej wartości, ponieważ osoby, które w ten sposób polajkowały fanpage nie mają potencjału zakupowego. Czyli w prostych słowach: nie mają szans stać się naszymi gośćmi. Twoi znajomi polubili fanpage aby zrobić Ci przyjemność, a nie po to aby dokonać rezerwacji w Twoim hotelu. Lajki kupione w internecie to totalnie przypadkowe osoby nawet z drugiego końca świata. A konkursowicze – oni polubią Twój fanpage po to by dostać coś za darmo, a nie po to by wyłożyć własne pieniądze aby coś od Ciebie kupić.

Pomyślisz pewnie, że co to za różnica jakich Twój fanpage ma fanów. Co z tego, ze połowa jest bezwartościowa. Im więcej tym lepiej, bo to większa szansa aby do kogoś dotrzeć… Tak myśli większość. Doczytaj do końca, a pokażę Ci dlaczego to takie ważne.

 


Hotelowy Facebook – fanpage

Drugi ważny aspekt aby mieć rezerwacje z fanpage na Facebooku to jest odpowiednio go ustawić.

Ustawień, które pomogą Twoim gościom podjąć decyzję o rezerwacji jest wiele jak np.

  • Włączenie możliwości oznaczania się gości
  • Włączenie możliwości wysyłania wiadomości (i odpowiadanie na nie!)
  • Włączenie możliwości dodawania recenzji (i odpowiadanie na nie!)

Powyższe ustawienia już masz. Zauważyłam natomiast, że wiele obiektów nie wykorzystuje potencjału bezpośredniego rezerwowania z poziomu Facebooka czyli

  • Przycisk Zarezerwuj Teraz
  • Sklep

I na tych dwóch tematach chciałabym się skupić.

 

Przycisk ZAREZERWUJ TERAZ

 

Powinien prowadzić do rezerwacji! Nie na stronę główną, nie na stronę KONTAKT, ale do rezerwacji. Gość, który klika w przycisk ZAREZERWUJ TERAZ chce dokonać rezerwacji, a nie poznać bliżej hotel – ten etap ma już za sobą.

Sugeruję aby ten przycisk kierował:

  • Bezpośrednio do systemu rezerwacji online (jeśli system jest wbudowany w stronę, linka otrzymacie od firmy która dostarcza Wam system)
  • Na podstronę Twojego obiektu, na której masz wszystkie oferty pobytowe.

Plusem pierwszego rozwiązania jest bardzo krótka droga gościa od Facebooka do Rezerwacji (jedno kliknięcie).

Warto jednak wydłużyć tę drogę o jedno kliknięcie. Jeśli gość już zdecydował się na rezerwację, myślę, że jedno kliknięcie więcej nie zmieni jego decyzji. Dlaczego powinno Ci zależeć aby na drodze pomiędzy Facebookiem, a systemem rezerwacji znalazła się strona Twojego obiektu? Ponieważ na Twoją stronę możesz wstawić kody remarketingowe (tag Google oraz pixel Facebooka) i do każdej osoby odwiedzającej ją możesz skierować reklamę w Google lub na Facebooku. Jeśli nie masz jeszcze kodów na swojej stronie, koniecznie je wstaw. Jeśli nie wiesz jak o zrobić, poproś swojego informatyka albo zleć to firmie/osobie, która obsługuje Twoje reklamy online.

 

Sklep

 

Bardzo mało obiektów korzysta jeszcze z funkcji Sklepu na FB. Chciałabym Cię zachęcić do ustawienia tej opcji. Produktami w sklepie mogą być wszystkie oferty specjalne, ale również vouchery podarunkowe. Wszystko do czego masz linka w systemie rezerwacji online.

Zwracam uwagę na to, że fanpage jest równie chętnie odwiedzany przez potencjalnych gości jak strona www Twojego obiektu. A może nawet chętnej? Fanpage w przeciwieństwie do strony www żyje – są aktualne zdjęcia (nie ustawiane ale takie z życia obiektu), są recenzje, można porozmawiać z przedstawicielem obiektu na Messengerze, są aktualności i wydarzenia czy jakieś specjalne promocje.

Jeśli postarałeś się aby stworzyć dobrą stronę www i masz na niej wstawione oferty specjalne, dlaczego nie zrobisz tego samego na Facebooku swojego hotelu? To kolejny kanał rezerwacji dzięki któremu omijasz drogich pośredników.

Facebook daje nam tutaj również dodatkową ciekawą opcję, a mianowicie podpinanie produktów pod postami. Piszesz inspirujący post, gość się rozmarzy i na dole pod postem od razu widzi Twoje oferty i to ile będzie go kosztował taki wyjazd.

 

 


Reklama na Facebooku

To temat, do którego hotelarze podchodzą dość sceptycznie. „Nie działa” słyszę często. Niestety w wielu przypadkach obiekty zabierają się do tego same nie mając odpowiednich narzędzi oraz wiedzy i skutki są takie, że reklama faktycznie działa słabo…

Chciałabym pokazać Ci, jakie są te możliwości, aby nieco odmienić Twój pogląd.

Zacznijmy od zalet reklamy na FB:

Jest tania, a to wnika z kolejnych jej zalet, takich jak mierzalność oraz elastyczność. W każdej chwili trwającej kampanii możesz zajrzeć w statystki reklamy, sprawdzić jej skuteczność i jeśli uznasz, że reklama jest za droga, albo grupa docelowa czy format reklamy nietrafione, możesz ją natychmiast wyłączyć i zmienić. Bilbord czy reklama w magazynie nie dają Ci takich możliwości. Pisałam o tym w artykule o mierzalności.

Ale najważniejszą zaletą reklamy na Facebooku jest bardzo precyzyjne targetowanie, czyli docieranie do odpowiednich odbiorców. Bilbord postawiony przy drodze, reklama w radio albo magazynie docierają do wszystkich. I są przez to drogie. A Tobie wcale nie zależy aby docierać do wszystkich. Ty chcesz dotrzeć do swoich potencjalnych gości.

I możesz to zrobić dzięki narzędziom, które daje nam Facebook.

 

Grupy odbiorców jakie możesz stworzyć pod reklamę na Facebooku to:

 

  • Fani – wracam do początków, kiedy pisałam o tym, że trzeba mieć fanów z potencjałem zakupowym. Kiedy stworzysz grupę docelową „Fani Twojego fanpage” i skierujesz do nich reklamę,  a połowa tych fanów to bezwartościowe lajki, okaże się, że połowę budżetu przeznaczonego na tę reklamę wyrzucasz w błoto.

 

  • Podobni do… – możesz stworzyć grupę osób podobnych do Twoich fanów. Każdy z nas podaje Facebookowi pewne informacje na talerzu: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, stanowisko pracy, zainteresowania (to co lubisz czy komentujesz). Algorytm Facebooka jest też w stanie określić czy jesteś osobą często podróżującą (po tym, że logujesz się do serwisu z różnych miejsc).  W ten sposób Facebook nas szufladkuje. Fani Twojego fanpage to zbiór osób o określonych cechach. Nie trudno się domyślić, ze stworzenie grupy osób o podobnych cechach do Twoich fanów jest dla algorytmu Facebooka dziecinnie proste. A dla Ciebie to doskonała możliwość aby dotrzeć do potencjalnych gości.

 

  • Baza Klientów – możesz wgrać bazę swoich Klientów do Facebooka i poprosić go o dopasowanie jej do ich bazy. Każdy z nas logując się do serwisu jest zobowiązany podać adres email, często umieszczamy tam również numer telefonu. Jeśli dane z Twojej bazy będą zgodne z danymi, które posiada Facebook w swojej bazie, stworzy odpowiednią grupę docelową, do której możesz skierować reklamę. Mało tego możesz stworzyć grupę odbiorców podobnych do tych osób z bazy.

 

  • Odwiedzili stronę – wspominałam już o Pixelu Facebooka czyli kodzie, który możesz wstawić na własną stronę www aby zbierać grupy odbiorców z osób, które na niej były. Reklama może iść do wszystkich którzy odwiedzili stronę, ale czasami to jest zbyt obszerna grupa. Reklama usług MICE może iść do osób, które były na konkretnej podstronie, np. „Wszystkie osoby, które w ciągu ostatnich 90 dni były na podstronie Oferta Biznesowa”.  Masz wtedy pewność, że docierasz do bardzo sprecyzowanej grupy osób, dzięki czemu reklama jest i skuteczna i tania!

 

Kurs online „Skuteczna Reklama na Facebooku”

 

Chcesz nauczyć się samodzielnie przygotowywać skuteczne reklamy na Facebooku? Zapraszam do zapisywania się na nasz kurs: „Skuteczna Reklama na Facebooku”. Nauczysz się z niego choćby tego, jak stworzyć kluczowe dla Twojego biznesu grupy docelowe oraz wiele innych sposobów jak w tani i szybki sposób dotrzeć z reklamą do swoich potencjalnych gości!

Mam nadzieję, że ten artykuł sprawi, że spojrzysz na możliwości Facebooka pod innym kątem (nie tylko wizerunek ale też sprzedaż). Sprzedawać można dzięki temu serwiskowi społecznościowemu, ale trzeba wiedzieć co zrobić i jak to zrobić.

Jeśli chcesz obejrzeć moją prezentację z Hotel Marketing Conference, zajrzyj do Skarbnicy Szablonów Hotelike. Jeśli masz swoje spostrzeżenia czy pytania, zostaw mi komentarz lub napisz wiadomość. Jeśli myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać komuś jeszcze, podziel się tym artykułem ze znajomymi.

 

You may also like

Jak sprzedawać przez telefon – część 1: sprzedaż aktywna

Agnieszka biegała nerwowo po domu. "Gdzie jest ta cholerna biała koszula?". Była spóźniona. Zaspała. Po...

11 narzędzi marketingowych które Cię olśnią

Cześć! Dziś chciałabym dać Ci do ręki narzędzia marketingowe. Są to aplikacje, wtyczki bądź pogramy,...

Hotel Marketing Conference

4-5 października 2018 w Poznaniu odbyła się wyjątkowa konferencja skierowana do wszystkich osób zainteresowanych marketingiem...

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*