Kiedy zasiadam do pisania tego artykułu jest 29 grudnia. Jesteśmy na końcówce roku 2017. Kiedy go opublikuję będzie już pewnie 2018 rok. Czy w pracy hotelarza przełom roku ma jakiekolwiek większe znaczenie niż przełom sierpnia i września lub maja i czerwca?
Teoretycznie nie. Jednak, jak w wielu innych firmach, to właśnie rok jest dla nas jednostką według której mierzymy, planujemy, budżetujemy. Koniec roku to więc zmagania z raportami i porównywanie ich z latami poprzednimi. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś teraz jest też dobry moment aby zaplanować działania na przyszły rok.
Plan marketingowy dla hotelu
W kontekście marketingowca dobrze jest przygotować sobie teraz plan marketingowy. Z doświadczenia wiem, że takie plany istnieją w niewielu obiektach, a nawet jak istnieją to leżą gdzieś w szufladach dyrektorów.
Chciałabym namówić Cię dziś na stworzenie planu, który będzie pomagał Ci w pracy każdego dnia przyszłego roku. Będzie wyznaczał, ale też przypominał kierunek, w którym zmierza Twój obiekt. Będzie to dokument dzięki któremu nie dasz się zwieść kolejnej „jedynej w swoim rodzaju ofercie marketingowej”, gdyż będziesz miał wszystkie działania przemyślane i zaplanowane. To troszkę jak z robieniem listy zakupów kiedy jedziesz do marketu – kiedy jej nie masz wrzucasz do koszyka co Ci się aktualnie zachce. Na to liczą markety, gdyż wtedy kupujesz znacznie więcej niż faktycznie potrzebujesz. Naukowcy udowodnili, że kiedy robisz zakupy z listą rzadko kiedy dorzucasz do koszyka coś nadprogramowego. I dzięki temu oszczędzasz. Tak samo możesz zrobić w hotelu.
Oczywiście na wspaniałe i jedyne w swoim rodzaju oferty należy mieć zaplanowany jakiś budżet. Część z nich jest naprawdę okazją i ciężko byłoby nie skorzystać. Warto to robić, ale tylko pod warunkiem, że są to działania świadome i mamy na nie zaplanowane środki w budżecie.
Czy plan warto robić na rok z góry?
12 miesięcy to faktycznie szmat czasu. Może się okazać, że w ciągu roku Twoje plany się zmienią z uwagi na różne zaistniałe okoliczności. Wg mnie plan powinien być zrobiony na 12 miesięcy w przód i ewentualnie modyfikowany w trakcie roku jeśli zajdą kluczowe zmiany.
Przede wszystkim powinieneś określić (lub otrzymać taką informację od właściciela/dyrektora) jaki macie jako hotel do zrealizowania cel finansowy. Budżet marketingowy powinien stanowić mniej więcej 6-8% zakładanych obrotów (albo tych już osiągniętych w poprzednim roku). Niektóre obiekty mają tak dużo kosztów stałych, że nie są w stanie wygospodarować takiej kwoty na marketing. Niektóre są tak popularne, że potrzebują jedynie o sobie co jakiś czas przypominać (kampanie wizerunkowe) oraz łatać luki (agresywne kampanie sprzedażowe na okresy martwe), więc finalnie nie potrzebują wydawać aż 6-8% obrotów na marketing. Jednak w sytuacji idealnej tak to właśnie powinno wyglądać.
Co powinieneś wziąć pod uwagę:
- zaplanuj wydarzenia, które będą wymagały promowania (Sylwester, pakiet wielkanocny, wakacyjny, weekend spa, urodziny restauracji, cykliczna muzyka na żywo, pakiety konferencyjne, wigilie firmowe etc.)
- określ którymi kanałami będziesz promował hotel wizerunkowo / ogólnie (np. Google Adwords, kolorowe magazyny, bilbord etc.)
- nie zapominaj o projektach graficznych oraz drukach
- przeanalizuj zeszły rok – które kampanie przyniosły efekty, a które nie. Te drugie wymień w przyszłym roku na inne.
Kiedy dokonasz powyższego, możliwe, że stwierdzisz, że na przykład sporo będziesz musiał reklamować się lokalnie. Wykup więc stałe miejsca na reklamę: w lokalnym magazynie, portalu informacyjnym, bilbordzie… Załóż tez konkretną kwotę miesięczną na reklamę na Facebooku, Google czy Tripadvisor. Tam dziś są Twoi potencjalni goście!
Jak stworzyć dobry plan marketingowy dla hotelu?
Sposobów może być tyle, co ludzi na ziemi – wybierz taki, który będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Ważne abyś zaglądał do niego raz na jakiś czas i planował mikro-zadania według tego dokumentu.
U mnie sprawdza się excel, w którym mam rozpisany rok na poszczególne miesiące. W każdym miesiącu określone jest które wydarzenia aktualnie powinnam promować oraz jakie inne działania marketingowe muszę właśnie w teraz podjąć.
Z takiego ogólnego planu, możesz na początku miesiąca stworzyć szczegółowy plan zadań na dany miesiąc.
Przykład takiego planu znajdziesz dziś w Skarbnicy Szablonów Hotelike, do której link dostaniesz gdy zapiszesz się na nasz newsletter. (Uwaga! Jeśli jesteś już zapisany na newsletter wróć do emaila z podziękowaniem, w którym znajdziesz linka do Skarbnicy Szablonów). Ten szablon ma Cię ukierunkować – nie zrobiłam całej pracy za Ciebie. Każdy obiekt jest inny. I to, co dla jednego jest ważnym wydarzeniem, dla drugiego nie ma znaczenia. Dlatego musisz dostosować go do własnych potrzeb, dodać swoje ważne wydarzenia, akcje marketingowe czy kanały dystrybucji. Masz na talerzu jednak szkielet – wiem, że plany często nie powstają, gdyż człowiek nie ma pojęcia jak się do tego zabrać. Ten krok będziesz miał już dzięki temu plikowi za sobą 🙂
W Plan który znajdziesz w Skarbnicy, wpisałam kwoty na styczeń. Kwoty te są w zasadzie wyssane z palca – chciałaby abyś zobaczył jak podsumowują się na koniec do ostatecznej kwoty budżetu marketingowego na dany miesiąc. Formuły masz ustawione na cały rok, jednak pamiętaj, że gdy dodasz swoją „akcję marketingową”, musisz formułę zmodyfikować. Jeśli będziesz miał jakiekolwiek pytania czy wątpliwości, napisz mi maila: kontakt@aniaamsolik.pl
Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi Ci noworoczne planowanie. Działanie według planu pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy!
Jeśli masz swoje sposoby na planowanie roku i chciałbyś podzielić się nimi z innymi czytelnikami bloga, zostaw komentarz pod tym artykułem. Jeśli myślisz, że ta wiedza mogłaby się przydać komuś jeszcze, podziel się tym artykułem ze znajomymi.
Powodzenia w planowaniu!
Ania
Aniu, link do skarbnicy niestety nie działa 🙁 Ale artykuł bardzo ciekawy, w punkt!
Cześć! Linka otrzymasz po zapisaniu się do newslettera HoteLike. A jeśli jesteś już zapisana, kliknij w linka do Skarbnicy, którego otrzymałaś przy zapisie 😉 Wszytko działa jak należy 🙂
Witam. Niestety nie mogę odszukać @ z linkiem do Skarbnicy. Co mogę zrobić, aby uzyskać dostęp?
Eliza, wysłałam Ci linka w mailu 😉 Pozdrawiam!
Ja też się zapisałem i niestety nie widzę linka
Ok przy próbie ponownego zapisu na newsletter nic się nie dzieje, to prawda. Proszę więc wrócić do wiadomości, którą otrzymałeś kiedy zapisywałeś się na newsletter – tam jest link do Skarbnicy. Sugeruję zapisać go sobie gdzieś, a ja spróbuję „naprawić” ponowne zapisywanie się 🙂 A jak nie masz tego maila już, daj znać. Wyślę ponownie 🙂 Pozdrawiam!
Niestety nie mam
Wysłałam linka mailem 🙂 Pozdrawiam!
Aniu, ja również poproszę linka do skarbnicy. Zapisałam się ponownie i nic :/
Zuza @ poszedł 🙂
witam serdecznie
uprzejmie proszę o linka też mam problem jak wyżej
wysłałam @ 🙂
czy też mogę poprosić na email? mam podobną sytuację jak wyżej. Od jakiegoś czasu jestem zapisana do newsa. @ z tym art wpadł do SPAM i dziś się do niego dokopałam ale po kliknięciu nie widzę planu :/ z góry dziękuję
poszedł @ Ola 😉
witam
uprzejmie proszę o linka – problem jak wyżej
pozdrawiam
Beata, w przesłanym dziś newsletterze masz linka bezpośrednio do Skarbnicy. Pozdrawiam! Ania