Instagram: 6 sposobów na wykorzystanie w pełni jego możliwości * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Instagram: 6 sposobów na wykorzystanie w pełni jego możliwości

Instagram: 6 sposobów na wykorzystanie w pełni jego możliwości

[Zapraszamy też do wpisu poświęconego Instagram Puzzle – Układanka Zdjęć na Instagram]

Instagram. Bardzo długo zwlekałam z napisaniem o moim ulubionym medium społecznościowym. A jest o czym pisać… 6 lat temu zalogowałam się do Instagrama i kompletnie oszalałam.

Moja miłość do fotografii trwa od dziecka, już jako nastolatka biegałam z Zenitem na szyi, a póżniej urządzałam w domu małą ciemnię i sama wywoływałam te zdjęcia!  Efekty tych prac są, powiedzmy sobie szczerze, mniej niż ciekawe, ale…. sama radość fotografowania i nocnego samodzielnego wywoływania zdjęć to bezcenne doświadczenie!

 

Tak wyglądają zrobione i wywołane przeze mnie zdjęcia w wieku lat 17

 

Już wtedy byłam dociekliwa i chciałam wiedzieć jak wszystko działa. Tak pozostało do dziś. To dlatego dziś mogę dzielić się z Tobą różnymi nowinkami ze świata new-media. Po prostu jestem dociekliwa i lubię się uczyć nowości. Lubię też tę wiedzę szerzyć 🙂

 

Ok wracając do Instagrama… Przez pierwszy rok użytkowania tego medium patrzyłam na wszystko jak na potencjalne zdjęcie. W opisie miałam ustawione „I wish my eyes could takie photos”. Miałam całą kolekcję zdjęć zrobionych tylko oczami nigdy nie przelanych na papier czy piksele… 🙂

 

Zejdźmy na ziemię 🙂

 

Na świecie aktywnych użytkowników tego medium jest ponad 800 mln. W Polsce możemy pochwalić się liczbą 3 mln użytkowników, z czego aż 72% stanowią kobiety (badania Gemius/PBI za sierpień 2017 r.). Przytoczone przeze mnie dane pochodzą z sierpnia zeszłego roku. A Instagram bardzo szybko rośnie w siłę. Edit: W 2019 ro. w Polsce mamy już 7 mln aktywnych kont!

 

 

Czy warto inwestować swój czas i pieniądze w to medium? Otóż w czasie, w którym Facebook bardzo mocno ograniczył zasięgi firm i marek (w tym również hoteli i restauracji) i jest to już widoczne gołym okiem w naszej komunikacji, warto szukać alternatyw. Niestety Instagram pochodzi z tej samej stajni co Facebook. Możemy więc domniemywać, że jeśli zbyt mocno urośnie w siłę, to znów Mark Zuckerberg wymyśli sposób aby ograniczyć firmom bezpłatne korzystanie z tej formy reklamy. Ale na dzień dzisiejszy warto wykorzystać jego rosnącą popularność.

Poznaj kilka sposobów jak to robić dobrze:

 

1. Poznaj odbiorców Instagrama

 

Tak jak wspomniałam wcześniej są to głównie kobiety. W znacznej większości z Instagrama korzystają ludzie młodzi. Chociaż narzędzie to istnieje na rynku już kilka dobrych lat i zdążyło „zestarzeć się” wraz z jego użytkownikami. Tzn. jeśli ktoś 8 lat temu zachwycił się Instagramem i miał wtedy 19 lat, to dziś ten sam człowiek korzystający z tego medium ma już lat 27. I może, z naszego punktu widzenia, należeć już do zupełnie innej grupy docelowej. Poza tym wraz z popularnością tej aplikacji przekonało się do niej więcej osób z przedziału 30 i 40+.

 

2. Wykorzystaj wszystkie jego funkcjonalności

 

Instagram jest medium społecznościowym, w którym dzielimy się ze światem fotografiami i filmikami. Od jakiegoś czasu bardzo popularne stały się również tzw. Instastories, czyli zdjęcia, filmiki bądź relację na żywo ułożone w krótsze bądź dłuższe historyjki. Aktywność takiej historyjki wynosi podobnie jak w przypadku Snapchata –  24 h. Instastories można wzbogacać różnymi filtrami, dodatkami, lokalizacją, hashtagiem lub własnymi treściami.

 

Zobacz co napisała na temat Instastories Dominika, specjalista ds Marketingu z hotelu Stare Kino Cinema Residence:

 

 

Sama mam w swoim portfolio Klientów, którzy są zaskoczeni siłą Instagrama. Pytając o źródło, z którego trafili do nich odbiorcy coraz częściej słyszą „Instagram„.

 

Instagram z powodzeniem wykorzystywany jest również jako nośnik reklam. Promować swoje posty można z poziomu Instagrama, ale bardziej rozbudowane reklamy należy tworzyć przy pomocy Menedżera Reklam Facebooka.

 

Ostatnią nowością Instagrama jest możliwość oznaczania na zdjęciach produktów, które znajdują się w naszym sklepie na fanpage’u facebookowym. W momencie kiedy piszę ten artykuł nie każdy profil ma jeszcze włączoną taką opcję, ale zapewne w ciągu kilku tygodni to się zmieni. Kilka profili, które obsługuje Hotelike już ją ma 🙂 Aby wykorzystać tę możliwość musisz mieć aktywny sklep na Facebooku z produktami czyli swoimi ofertami. Jeśli nadal nie masz skonfigurowanej tej opcji, zachęcam abyś to zrobił. Jak to zrobić dowiesz się min. z Poradnika Hotelike „Jak ustawić hotelowy fanpage aby sprzedawał”

 

 

3. Wprowadź odpowiednie ustawienia tego medium

 

Aby móc w pełni korzystać z wszystkich funkcjonalności Instagrama, należy w ustawieniach zmienić konto z osobistego na firmowe. W tym samym miejscu należy również połączyć konto na Instagramie z fanpagem na Facebooku. Aby twoje instastories pokazywały się automatycznie na Facebooku oraz w Messengerze, należy również Ustawieniach Relacji Instagrama zaznaczyć taką opcję.

 

4. Systematycznie obsługuj to medium

 

Obsługa Instagrama polega przede wszystkim na publikowaniu nowych zdjęć lub filmów, a także relacji. Aby zdjęcia i filmy docierały do innych odbiorców należy dodać do ich opisów odpowiednie #hashtagi. Są to wyrazy poprzedzone znakiem #, po których można odnaleźć Twoje zdjęcia lub Twój Profil.

Na starcie przy budowaniu swojego instagramowego imperium możesz posiłkować się dodawaniem do swoich zdjęć bardzo popularnych hashtgów, mimo, że nie do końca odzwierciedlają one to, co znajduje się na zdjęciu.

Poniżej znajduje się lista najpopularniejszych polskich hashtagów (lista z przed 2 lat). Możesz sprawdzić też na ile popularne są różne hasztagi na stronie: top-hashtags.com

 

Źródło: fejsopisy

 

Samo publikowanie jednak nie wystarcza. Warto poszukać instagramowych kont swoich potencjalnych klientów (B2B, celebryci, blogerzy etc.) i dodać je do obserwowanych. Każdego dnia warto przynajmniej raz otworzyć instagrama i polubić posty, które wyświetlają się na Twojej tablicy. Jeśli coś szczególnie ci się spodoba, warto to również skomentować.

Warto również klikać w hashtagi, dotyczące naszego obiektu i je lajkować, a te najbardziej wyjątkowe można udostępniać na swoim profilu poprzez aplikacje typu Repost.

 

5. Korzystaj z reklam na Instagramie

 

Reklamy na instagramie nie tylko utrwalają Twój wizerunek, ale też pozwalają pozyskać dużo nowych obserwujących. Odpowiednio ustawione potrafią też bardzo dobrze sprzedawać. Musisz jednak pamiętać, że Instagram jest w 100% aplikacją mobilną, więc reklama instagramowa nie powinna prowadzić do żadnych skomplikowanych stron czy formularzy.

Skuteczność takiej formy reklamy możesz łatwo zmierzyć dodając do linków w reklamie odpowiednie tagi i wyłapując ten ruch w Google Analytics. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, a chciałbyś się tego nauczyć, zapraszam do mojego kursu online „Google Analytics dla Hotelu”

 

6. Ustal strategię

 

Bardzo ciekawą strategią prowadzenia konto na instagramie, którą osobiście od lat bardzo podziwiam, jest publikowanie układanki zdjęć – czyli publikowanie 3 lub 6 lub 9 zdjęć w taki sposób aby stworzyły jedną dużą całość.

Tu piękny przykład od Sofitel Grand Sopot:

oraz nasza realizacja dla Restauracji Smak Morza w Sopocie:

 

 

Stworzenie takiej układanki jest całkiem proste – posłuży Ci do tego np aplikacja GRIDS. Jednak musisz o czymś pamiętać. W momencie kiedy później dodasz tylko 1 lub 2 zdjęcia do Instagrama cała układanka się przesunie. A więc w przyszłości będziesz musiał dodawać regularnie nie jedno, a trzy zdjęcia aby zachować piękno układanki. Jeśli tego nie zrobisz Twoja układanka będzie wyglądać tak:

 

 

Twoją strategią może być to, że dodajesz tylko i wyłącznie zdjęcia czarno-białe, albo tylko i wyłącznie zdjęcia panoramiczne, albo używasz zawsze jednego konkretnego filtra, albo tylko i wyłącznie filmy z Boomeranga (pisałam o tej aplikacji w artykule „Video Marketing – 6 sprawdzonych aplikacji i programów”).

Liczy się też dobry pomysł oraz same zdjęcia. Możesz każdą fotografią wzbogacać jakimś elementem graficznym. Możesz każdą fotografię wzbogacać jakimś elementem z Logo hotelu. Wszystkie chwyty dozwolone 🙂

Znów przywołam Dominikę z hotelu Stare Kino Cinema Residence, która pięknie prowadzi Instagram swojego obiektu:

 

 

 

Prowadzisz konto na Instagramie? Masz jakieś swoje przemyślenia? Chcesz zadać mi pytanie lub po prostu zostawić komentarz, napisz na dole. Jeśli zainteresował Ciebie ten artykuł i chcesz otrzymywać na bieżąco informacje o nowych treściach od Hotelike, zapisz się na newsletter. W prezencie otrzymasz linka do Skarbnicy Szablonów, które ułatwią Ci pracę. Po tym artykule znajdziesz tam listę hashtagów dla hotelu i restauracji, których możesz użyć w swoich postach.

 

Jeśli myślisz, że ten artykuł mógłby przydać się jeszcze komuś, podziel się nim ze znajomymi!

Powodzenia w rozkręcaniu Instagrama!

Pozdrawiam,

Ania

You may also like

18 aplikacji dla hotelowego marketera

Marketing hotelu - czasy mojej pracy w tym dziale pamiętam bardzo dobrze i dziś wiem,...

Newsletter vs powiadomienia push w hotelarstwie

Zabierając się do napisania tego artykułu odwiedziłam strony kilkunastu polskich hoteli. Praktycznie każdy ma zakładkę...

Blog hotelowy – czy warto go prowadzić? Case study Hotelike.pl

Po co firmy prowadzą dziś bloga?   Zauważyłeś pewnie, że od jakiegoś czasu na wielu...

6 komentarzy

  1. VisitON

    Świetną formą komunikacji jest umieszczanie zdjęć będących spójną całością (jak wyżej zrobil eco_club_) gorzej jak jest wrzucane nieparzyste zdjęcie i przez jakiś czas koncepcja kompletnie się rozsypuje 🙂

    Niemniej coraz bardziej zdaję sobie sprawę, że Instagram powinien być nieodłącznym towarzyszem w hotelarstwie, które ma mnóstwo do pokazania w formie zdjęciowej i filmowej. Dania, pokoje, widoki, ludzie, wydarzenia, a nawet niespodzianki natury (czasem resort nawiedzi kaczka, albo sarna z dziczy). Gorzej, że nie każdy wie jak z Instagrama dalej korzystać 🙁

    1. Ania Amsolik Author

      Michał stąd mój artykuł, aby więcej hotelarzy się dowiedziało 🙂 Tak jak napisałam wyżej układanki są piękne (tak jak zrobił to Sofitel), ale trzeba uważać aby się nie przesuwały…

  2. Rafał [HS]

    Minusem takiej układanki jest to, że w swoim feedzie obserwujący widzą jej pojedyncze zdjęcia, które przeważnie same w sobie nie są interesujące, bo są tylko wycinkiem. Przez to zdjęcia mają mniej polubień czy w ogóle jest ryzyko, że obserwujący po którejś takiej układance kliknie „unfollow”. 🙂
    Podobno też nie powinno się dodawać tagów, które w ogóle nie pasują do zdjęcia, bo Instagram może za to ukarać tzw. shadowbanem.

  3. estella

    Brawo! Świetny artykuł! I zdjęcia z ciemni – są całkiem niezłe!!

    ps. Ania chyba znikło „0” po 8. „Na świecie aktywnych użytkowników tego medium jest ponad 8 mln. W Polsce możemy pochwalić się liczbą 3 mln użytkowników…”

    1. Ania Amsolik Author

      Dzięki za miłe słowa Estella (eh obudziłaś wspomnień czar – Sfinks, wypadek(!!!), imprezy w Zamostnem)!
      znikły dwa zera po 8! nie wiem jak, ale dzięki za czujność!
      :*

  4. Bookero

    6 punkt jest wydaje mi się najważniejszy 🙂 Dobrze dobrana strategia już na początku promocji jest kluczowa!

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*