Newsletter vs powiadomienia push w hotelarstwie * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Newsletter vs powiadomienia push w hotelarstwie

Newsletter vs powiadomienia push w hotelarstwie

Zabierając się do napisania tego artykułu odwiedziłam strony kilkunastu polskich hoteli. Praktycznie każdy ma zakładkę „Newsletter”, tylko jeden miał włączone powiadomienia push. Wiele obiektów informację o zapisie do newslettera ma tak głęboko schowaną, że w zasadzie musiałam się mocno naszukać aby ją odnaleźć.

Zdumiewa mnie to, gdyż email marketing oraz jego następca Web Push Notifications to jeden z najlepiej konwertujących kanałów marketingu online! Jest tylko jeden warunek – newsletter nie może wyglądać jak typowy spam! Najlepiej aby był maksymalnie spersonalizowany.

Wniosek nasuwa mi się jeden. Hotelarze nie widzą wymiernych efektów z email marketingu, a więc pewnie nie do końca prawidłowo korzystają z tego narzędzia.

 

Dobierz odpowiednią grupę subskrybentów

 

Nie zapisujemy do newslettera ludzi z ulicy. Tu absolutnie nie liczy się ilość tylko jakość! Nie kupujemy bazy danych! Tworzymy ją sami z danych naszych gości oraz osób zainteresowanych naszą ofertą.

Tak wygląda interakcja na newsletter kierowany do kupionej bazy:

 

Szkoda czasu i pięniędzy na bazę!

A tak wygląda do ściśle stargetowanej.

 

 

W powyższym przypadku była to baza osób zapisanych na listę oczekujących na kurs online Google Analytics dla Hotelu. Email z informacją, że sprzedaż ruszyła był więc skierowany do osób, które wcześniej wyraziły chęć nauczenia się Analityki Google w kontekście swojej pracy.

 

Co to znaczy ściśle stargetowana baza i jak ją stworzyć?

 

W jaki sposób Ty możesz podzielić (posegmentować) odbiorców swojego newslettera? Możesz tak samo jak my w Hotelike, stworzyć listę osób oczekujących na jakąś ofertę. Przy zapisie poinformuj potencjalnych gości, że jeśli zapiszą się na newsletter otrzymają x zł rabatu na tę właśnie ofertę (wakacje, sylwester etc.) Jeśli termin, który próbujesz sprzedać jest zazwyczaj w 100% obłożony, możesz zdecydować się podnieść cenę oferty, a odwiedzających stronę poinformować, że gdy zapiszą się na na newsletter będą pierwszymi, którzy dostaną informację o tym, że sprzedaż ruszyła.

W ten sposób tworzysz tzw. lejek sprzedażowy. Ze 100% użytkowników Twojej strony czy fanów na FB, filtrujesz te osoby, które będą zainteresowane zakupem Twojej oferty. W tym momencie jesteś w posiadaniu bardzo precyzyjnie stargertowanej grupy zainteresowanej dokonaniem rezerwacji. Możesz ją wykorzystać nie tylko do wysyłki newslettera – możesz do niej zrobić również kampanię na Facebooku czy w Google. Od razu Cię uprzedzę – na końcu „lejka”, tych którzy finalnie skorzystają z Twojej oferty, zostanie ok 10-20% z osób, które wcześniej wyraziły zainteresowanie ofertą. 

 

Newsletter = spam? Zmień kreację!

 

Oczywiście mamy skrzynki przepełnione niechcianymi wiadomościami. Wiele z nich bez nawet otwierania ląduje w koszu. Warto pomyśleć o tym jakie wiadomości są najczęściej kasowane przez gości, a które są chętnie czytane.

Przykład:

W okolicach maja 2017 przygotowałam bezpłatny poradnik „Jak zaprojektować hotelowy fanpage aby sprzedawał” i postanowiłam podzielić się nim z pomorskimi hotelarzami. Wysłałam do bazy pomorskich hoteli mailing…

Mailing wyglądał tak (jak spam ;)) 

Wyniki kampanii wyglądały krótko mówiąc: FATALNIE!

 

Postanowiłam więc odczekać miesiąc i napisać tego maila zupełnie inaczej. Pomyślałam, ze napiszę normalną czcionką, bez obrazków, kolorów – zwykły, prosty email, zmieniłam też nazwę nadawcy z Hotelike na Ania Amsolik:


 
Ta forma znacznie lepiej zadziałała:

 

Dodam jeszcze, ze po tym mailingu pojawił się nowy Klient i kilka dobrze rokujących spotkań 🙂
 

Alternatywa dla newslettera?


Jeśli chcesz spróbować dotrzeć do większego grona odbiorców warto spróbować skorzystać z Powiadomień Push. Wklejasz na stronę prosty kod, a każda osoba odwiedzająca Twoją stronę otrzymuje zaproszenie do otrzymywania powiadomień push od Ciebie. Podobie jak newslettery jest to jeden z elementów „marketingu za przyzwoleniem”.

 

 

Jak wygląda komunikat wysyłany przez Ciebie do subskrybentów? Jest to okienko, które pojawia się użytkownikowi przeglądarki, w którym możesz umieścić małą grafikę, nagłówek, kilka słów o ofercie. Kliknięcie w powiadomienie powoduje przejście na stronę oferty. Hotelike korzysta z aplikacji Pushcrew, ale jest ich więcej.

 

 

Jakie są zalety/wady powiadomień Web Push w stosunku do tradycyjnych newsletterów?

 

  • Przede wszystkim konwersje czyli procent kliknięć jest znacznie wyższy niż w przypadku newslettera. Standardowo jest to o ok. 15-20% wyższa konwersja. Chociaż nie zawsze tak musi być. Wszystko zależy od tego w jaki sposób wykorzystasz to narzędzie.

W strategii Hotelike np. stawiamy na newsletter. Odbiorcy naszego newslettera jako pierwsi otrzymują informację o nowym wpisie. Dopiero w następnych dniach/godzinach idzie informacja do mediów społecznościowych, a powiadomienie push jest na samym końcu – jako przypomnienie. Nadal konwersja z tych powiadomień wynosi zwykle ok 15%.

  • Kolejną zaletą jest dość dobry współczynnik zapisów – użytkownik nie musi podawać adresu email ani żadnych swoich danych aby dowiadywać się na bieżąco o ofertach hotelu. Nie obawia się, że będziesz spamować mu skrzynkę więc chętniej się zapisuje.
  • Powiadomienie tworzy się znacznie szybciej niż newsletter. Łatwiej jest pracownikowi marketingu wysyłać je do subskrybentów.
  • Pojawia się bezpośrednio w przeglądarce w czasie rzeczywistym – użytkownik nie musi wchodzić na pocztę i otwierać wiadomości. Ale uwaga! To może być również wadą tego rozwiązania – jeśli trafimy na moment, w którym użytkownik nie będzie chciał przerywać tego, co aktualnie robi/czyta/ogląda w przeglądarce, po prostu wyłączy powiadomienie. Do e-maila może usiąść wtedy gdy uzna, ze jest na to odpowiedni moment.
  • Wadą z pewnością jest brak możliwości personalizacji wiadomości push. Nie znamy imienia odbiorcy – wysyłamy mu więc suchą wiadomość.
  • Zaproszenie jest to kolejny pop up na naszej www, który może być denerwujący. Zaznaczę, że pojawia się tylko tym, którzy nie weszli w żadną interakcję z zaproszeniem do subskrypcji. Jeśli użytkownik zapisał się do powiadomień lub zablokował ich wyświetlanie, drugi raz nie zobaczy pop upu.

Uważam jednak, że instalacja oraz korzystanie z Web Push Notifications jest tak proste i mało angażujące, że warto zainteresować się tematem. Może być świetnym uzupełnieniem komunikacji e-mailowej oraz całej komunikacji marketingowej w sieci.

 

Gdzie możesz mnie spotkać tej jesieni:

 

Hotel Marketing Conference 4-5.10.2018 POZNAŃ

 

 

Jeśli szukasz więcej wiedzy marketingowej z hotelarstwa i chcesz przy tym spotkać się na żywo z tysiącem polskich hotelarzy, zachęcam Cię do udziału w Hotel Marketing Conference, która odbędzie się 4-5 października w Poznaniu. Bilety dla hotelarzy są bezpłatne, ale miejsc już niewiele, więc spiesz się! 🙂 Jest to jubileusz firmy Profitroom wiec możemy liczyć na wyjątkowe spotkanie!

 

Hotel Meeting Businesswoman Edition – 22 października WARSZAWA

 

Jeśli szukasz wiedzy szerszej niż tylko marketing i bliżej Ci do Warszawy niż do Poznania, zachęcam do udziału w Hotel Meeting Businesswoman Edition 22 października. Hotel Meeting to największy Business Speed Dating zorganizowany dla branży hotelarskiej, a do tego sporo wartościowej wiedzy od praktyków. W edycji jesiennej na scenie wystąpią same kobiety, ale konferencja nie jest skierowana tylko do nich! Przyjdź i zobacz jak z naszego punktu widzenia wygląda biznes hotelarski 🙂
Będę miała tę przyjemność wystąpić na scenie i opowiedzieć uczestnikom o tym jak wykorzystać posiadane dane gości do tworzenia tanich i skutecznych przekazów reklamowych.
10 września ruszyła pula bezpłatnych biletów – jest ograniczona, więc zachęcam do szybkiego rejestrowania się! REJESTRACJA

 

Mam nadzieję, że dzięki dzisiejszemu artykułowi, wykorzystasz w większym stopniu posiadane przez siebie dane gości oraz możliwości, które daje Ci własna strona www. Jeśli masz jakieś własne doświadczenia w tym temacie i chcesz się nimi z nami podzielić, zostaw komentarz lub napisz mi maila.
Jeśli uważasz że ta wiedza mogłaby się komuś przydać, udostępnij artykuł w swoich mediach społecznościowych.

A jeśli chcesz być na bieżąco z wiedzą o marketingu w hotelarstwie, zapraszam Cię do zapisania się na nasz newsletter. Nie spamujemy, wysyłamy wyłącznie powiadomienia o nowych wpisach 🙂 W prezencie za zapisanie się otrzymasz linka do Skarbnicy Szablonów, które ułatwią Ci pracę.

Powodzenia!

Ania

You may also like

Marketing internetowy restauracji

Prowadzenie restauracji to niezwykle skomplikowany biznes. Dobry manager musi zatroszczyć się dziś o odpowiednie zaopatrzenie,...

Bon turystyczny, vouchery i zastój MICE, czyli jak radzić sobie w kryzysie

Bon Turystyczny - czy to realne wsparcie? Nie dla wszystkich... Gdy piszę ten tekst na...

Szukaj pracowników tam, gdzie często przebywają.

Pracownik do hotelu / restauracji pilnie poszukiwany! Nie od wczoraj wiemy, że znalezienie dziś dobrego...

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*