Zabierając się do napisania tego artykułu odwiedziłam strony kilkunastu polskich hoteli. Praktycznie każdy ma zakładkę „Newsletter”, tylko jeden miał włączone powiadomienia push. Wiele obiektów informację o zapisie do newslettera ma tak głęboko schowaną, że w zasadzie musiałam się mocno naszukać aby ją odnaleźć.
Zdumiewa mnie to, gdyż email marketing oraz jego następca Web Push Notifications to jeden z najlepiej konwertujących kanałów marketingu online! Jest tylko jeden warunek – newsletter nie może wyglądać jak typowy spam! Najlepiej aby był maksymalnie spersonalizowany.
Wniosek nasuwa mi się jeden. Hotelarze nie widzą wymiernych efektów z email marketingu, a więc pewnie nie do końca prawidłowo korzystają z tego narzędzia.
Dobierz odpowiednią grupę subskrybentów
Nie zapisujemy do newslettera ludzi z ulicy. Tu absolutnie nie liczy się ilość tylko jakość! Nie kupujemy bazy danych! Tworzymy ją sami z danych naszych gości oraz osób zainteresowanych naszą ofertą.
Tak wygląda interakcja na newsletter kierowany do kupionej bazy:
Szkoda czasu i pięniędzy na bazę!
A tak wygląda do ściśle stargetowanej.
W powyższym przypadku była to baza osób zapisanych na listę oczekujących na kurs online Google Analytics dla Hotelu. Email z informacją, że sprzedaż ruszyła był więc skierowany do osób, które wcześniej wyraziły chęć nauczenia się Analityki Google w kontekście swojej pracy.
Co to znaczy ściśle stargetowana baza i jak ją stworzyć?
W jaki sposób Ty możesz podzielić (posegmentować) odbiorców swojego newslettera? Możesz tak samo jak my w Hotelike, stworzyć listę osób oczekujących na jakąś ofertę. Przy zapisie poinformuj potencjalnych gości, że jeśli zapiszą się na newsletter otrzymają x zł rabatu na tę właśnie ofertę (wakacje, sylwester etc.) Jeśli termin, który próbujesz sprzedać jest zazwyczaj w 100% obłożony, możesz zdecydować się podnieść cenę oferty, a odwiedzających stronę poinformować, że gdy zapiszą się na na newsletter będą pierwszymi, którzy dostaną informację o tym, że sprzedaż ruszyła.
W ten sposób tworzysz tzw. lejek sprzedażowy. Ze 100% użytkowników Twojej strony czy fanów na FB, filtrujesz te osoby, które będą zainteresowane zakupem Twojej oferty. W tym momencie jesteś w posiadaniu bardzo precyzyjnie stargertowanej grupy zainteresowanej dokonaniem rezerwacji. Możesz ją wykorzystać nie tylko do wysyłki newslettera – możesz do niej zrobić również kampanię na Facebooku czy w Google. Od razu Cię uprzedzę – na końcu „lejka”, tych którzy finalnie skorzystają z Twojej oferty, zostanie ok 10-20% z osób, które wcześniej wyraziły zainteresowanie ofertą.
Newsletter = spam? Zmień kreację!
Oczywiście mamy skrzynki przepełnione niechcianymi wiadomościami. Wiele z nich bez nawet otwierania ląduje w koszu. Warto pomyśleć o tym jakie wiadomości są najczęściej kasowane przez gości, a które są chętnie czytane.
Przykład:
W okolicach maja 2017 przygotowałam bezpłatny poradnik „Jak zaprojektować hotelowy fanpage aby sprzedawał” i postanowiłam podzielić się nim z pomorskimi hotelarzami. Wysłałam do bazy pomorskich hoteli mailing…
Mailing wyglądał tak (jak spam ;))
Wyniki kampanii wyglądały krótko mówiąc: FATALNIE!
Postanowiłam więc odczekać miesiąc i napisać tego maila zupełnie inaczej. Pomyślałam, ze napiszę normalną czcionką, bez obrazków, kolorów – zwykły, prosty email, zmieniłam też nazwę nadawcy z Hotelike na Ania Amsolik:
Ta forma znacznie lepiej zadziałała:
Dodam jeszcze, ze po tym mailingu pojawił się nowy Klient i kilka dobrze rokujących spotkań 🙂
Alternatywa dla newslettera?
Jeśli chcesz spróbować dotrzeć do większego grona odbiorców warto spróbować skorzystać z Powiadomień Push. Wklejasz na stronę prosty kod, a każda osoba odwiedzająca Twoją stronę otrzymuje zaproszenie do otrzymywania powiadomień push od Ciebie. Podobie jak newslettery jest to jeden z elementów „marketingu za przyzwoleniem”.
Jak wygląda komunikat wysyłany przez Ciebie do subskrybentów? Jest to okienko, które pojawia się użytkownikowi przeglądarki, w którym możesz umieścić małą grafikę, nagłówek, kilka słów o ofercie. Kliknięcie w powiadomienie powoduje przejście na stronę oferty. Hotelike korzysta z aplikacji Pushcrew, ale jest ich więcej.
Jakie są zalety/wady powiadomień Web Push w stosunku do tradycyjnych newsletterów?
- Przede wszystkim konwersje czyli procent kliknięć jest znacznie wyższy niż w przypadku newslettera. Standardowo jest to o ok. 15-20% wyższa konwersja. Chociaż nie zawsze tak musi być. Wszystko zależy od tego w jaki sposób wykorzystasz to narzędzie.
W strategii Hotelike np. stawiamy na newsletter. Odbiorcy naszego newslettera jako pierwsi otrzymują informację o nowym wpisie. Dopiero w następnych dniach/godzinach idzie informacja do mediów społecznościowych, a powiadomienie push jest na samym końcu – jako przypomnienie. Nadal konwersja z tych powiadomień wynosi zwykle ok 15%.
- Kolejną zaletą jest dość dobry współczynnik zapisów – użytkownik nie musi podawać adresu email ani żadnych swoich danych aby dowiadywać się na bieżąco o ofertach hotelu. Nie obawia się, że będziesz spamować mu skrzynkę więc chętniej się zapisuje.
- Powiadomienie tworzy się znacznie szybciej niż newsletter. Łatwiej jest pracownikowi marketingu wysyłać je do subskrybentów.
- Pojawia się bezpośrednio w przeglądarce w czasie rzeczywistym – użytkownik nie musi wchodzić na pocztę i otwierać wiadomości. Ale uwaga! To może być również wadą tego rozwiązania – jeśli trafimy na moment, w którym użytkownik nie będzie chciał przerywać tego, co aktualnie robi/czyta/ogląda w przeglądarce, po prostu wyłączy powiadomienie. Do e-maila może usiąść wtedy gdy uzna, ze jest na to odpowiedni moment.
- Wadą z pewnością jest brak możliwości personalizacji wiadomości push. Nie znamy imienia odbiorcy – wysyłamy mu więc suchą wiadomość.
- Zaproszenie jest to kolejny pop up na naszej www, który może być denerwujący. Zaznaczę, że pojawia się tylko tym, którzy nie weszli w żadną interakcję z zaproszeniem do subskrypcji. Jeśli użytkownik zapisał się do powiadomień lub zablokował ich wyświetlanie, drugi raz nie zobaczy pop upu.
Uważam jednak, że instalacja oraz korzystanie z Web Push Notifications jest tak proste i mało angażujące, że warto zainteresować się tematem. Może być świetnym uzupełnieniem komunikacji e-mailowej oraz całej komunikacji marketingowej w sieci.
Gdzie możesz mnie spotkać tej jesieni:
Hotel Marketing Conference 4-5.10.2018 POZNAŃ
Jeśli szukasz więcej wiedzy marketingowej z hotelarstwa i chcesz przy tym spotkać się na żywo z tysiącem polskich hotelarzy, zachęcam Cię do udziału w Hotel Marketing Conference, która odbędzie się 4-5 października w Poznaniu. Bilety dla hotelarzy są bezpłatne, ale miejsc już niewiele, więc spiesz się! 🙂 Jest to jubileusz firmy Profitroom wiec możemy liczyć na wyjątkowe spotkanie!
Hotel Meeting Businesswoman Edition – 22 października WARSZAWA
Jeśli szukasz wiedzy szerszej niż tylko marketing i bliżej Ci do Warszawy niż do Poznania, zachęcam do udziału w Hotel Meeting Businesswoman Edition 22 października. Hotel Meeting to największy Business Speed Dating zorganizowany dla branży hotelarskiej, a do tego sporo wartościowej wiedzy od praktyków. W edycji jesiennej na scenie wystąpią same kobiety, ale konferencja nie jest skierowana tylko do nich! Przyjdź i zobacz jak z naszego punktu widzenia wygląda biznes hotelarski 🙂
Będę miała tę przyjemność wystąpić na scenie i opowiedzieć uczestnikom o tym jak wykorzystać posiadane dane gości do tworzenia tanich i skutecznych przekazów reklamowych.
10 września ruszyła pula bezpłatnych biletów – jest ograniczona, więc zachęcam do szybkiego rejestrowania się! REJESTRACJA
Mam nadzieję, że dzięki dzisiejszemu artykułowi, wykorzystasz w większym stopniu posiadane przez siebie dane gości oraz możliwości, które daje Ci własna strona www. Jeśli masz jakieś własne doświadczenia w tym temacie i chcesz się nimi z nami podzielić, zostaw komentarz lub napisz mi maila.
Jeśli uważasz że ta wiedza mogłaby się komuś przydać, udostępnij artykuł w swoich mediach społecznościowych.
A jeśli chcesz być na bieżąco z wiedzą o marketingu w hotelarstwie, zapraszam Cię do zapisania się na nasz newsletter. Nie spamujemy, wysyłamy wyłącznie powiadomienia o nowych wpisach 🙂 W prezencie za zapisanie się otrzymasz linka do Skarbnicy Szablonów, które ułatwią Ci pracę.
Powodzenia!
Ania