Pracownik do hotelu / restauracji pilnie poszukiwany!
Nie od wczoraj wiemy, że znalezienie dziś dobrego pracownika do hotelu, zaangażowanego, z odpowiednimi kwalifikacjami i nastawieniem graniczy dziś z cudem.
Dajesz ogłoszenie, umawiasz 10 kandydatów, z czego na rozmowie pojawia się dwóch. Są też gorsze sytuacje. Dajesz ogłoszenie i nie zgłasza się nikt!
Będąc blisko branży hotelarskiej i gastronomicznej widzę, z jakimi problemami borykają się pracodawcy. Przez ciągłe rotacje spada jakość obsługi, klienci odchodzą, pojawiają się gorsze opinie. Powinniśmy płacić więcej aby pracownik chciał dla nas pracować z pełnym zaangażowaniem.
Ale żeby płacić więcej musimy podnieść ceny, albo zrezygnować z własnego zysku… Podniesienie cen na rynku, na którym codziennie pojawiają się nowe pokoje hotelowe, jest trudne (choć nie niemożliwe). Pewnie przyjdzie kiedyś czas, gdy tanie hotele będą to obiekty w pełni samoobsługowe, a te z obsługą ludzką będą tymi prawdziwie luksusowymi…
Rezygnacja z własnego zysku też nam się nie uśmiecha. Prowadzimy w końcu ten biznes aby zarabiać, a nie „mielić” pieniądze, prawda?
Event rekrutacyjny
Popularność zyskują ostatnio tzw. eventy rekrutacyjne. Dla naszej branży jest to świetny pomysł i zdecydowanie mniej kosztowny niż dla innych firm. My mamy przecież zasoby (salę, gastronomię, obsługę).
Aby potencjalni goście chcieli wziąć udział w takiej imprezie, musisz postarać się o jakiś magnes. Może to być jakiś blok edukacyjny: niech każdy manager przygotuje jakiś ciekawy wykład/warsztat, który pozwoli potencjalnym kandydatom podnieść nieco swoje kwalifikacje (jeśli zastosujesz ten typ wabika dodatkowo masz pewność, że obecni na imprezie są głodni wiedzy, ambitni, co dobrze rokuje :)).
Innym pomysłem uatrakcyjnienia eventu mogą być popularne na imprezach firmowych zabawy przygotowywane przez agencje eventowe: grywalizacje, escape roomy, kasyna, paintballe, poszukiwania skarbów, gry miejskie itp. Tu pewnie sam nie podołasz, a agencja eventowa to dodatkowy koszt…
Szukając pracowników do gastronomii możesz zorganizować im event kulinarny, tym do spa możesz przygotować event połączony z drobnymi zabiegami (paznokcie czy jakiś mini masaż) albo imprezę na basenie.
Social Media
Młodzi ludzie spędzają bardzo dużo czasu w swoich smartfonach. Oblegają social media. W Polsce aktywnych użytkowników Facebooka jest aż 17 mln! Bardzo szybko rośnie w siłę Instagram, rośnie też LinkedIn. Każde z tych mediów możesz doskonale wykorzystać do celów rekrutacyjnych!
Czy wiesz, że na Facebooku możesz publikować oferty pracy?
Tak wygląda formularz, który wypełniasz. Dla potencjalnego pracownika jest to o tyle wygodne, że aplikacja na dane stanowisko wypełnia się danymi zapisanymi przez FB – czyli praktycznie automatycznie.
Ty jako administrator strony uzyskujesz następnie bardzo proste CV, ale jest w nim zawarte doświadczenie kandydata i co najważniejsze kontakt – możesz zadzwonić i się umówić.
Możesz też zaznaczyć dla swojej wewnętrznej informacji czy kandydat się kwalifikuje czy nie. Możesz nawet zaplanować rozmowę poprzez Facebooka. Wygodne? Bardzo! A z mojego doświadczenia podpowiem Ci, że sporo kandydatów wypełnia takie oferty.
Zamieszczenie oferty pracy na Facebooku powoduje, że wszystkim fanom Twojej strony pojawia się powiadomienie, o tym, że opublikowałeś ofertę pracy. Post z ofertą możesz również wypromować dzięki reklamie płatnej. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak to robić, zachęcam do zapisania się na nasz kurs online „Skuteczna Reklama na Facebooku”. Kurs się tworzy i będzie gotowy w marcu 2019 r.
Instagram ma moc – case study
W zeszłym roku dla jednej z nadmorskich restauracji szukaliśmy pracowników na sezon: kelnerów, kucharzy, pomocników, barmanów. Postanowiliśmy wtedy pójść mocno w reklamę na Instagramie. To był strzał w 10!
Każdy kandydat na rozmowie był pytany skąd dowiedział się o ofercie pracy. 90% osób odpowiedziało: INSTAGRAM! Wyniki mocno przekroczyły nasze oczekiwania. Oczywiście nie był to jedynie post, a dobrze stargetowana reklama. Znów jeśli chcesz jeszcze przed sezonem nauczyć się jak takie robić, zachęcam do zapisu na kurs online: „Skuteczna Reklama na Facebooku”
LinkedIn dla wyższego szczebla?
Na LinkedIn jest nas coraz więcej, ale nadal znakomitą większość stanowią pracownicy szczebla managerskiego. Dlatego jeśli szukasz ekspertów, specjalistów, to dobre miejsce. To w zasadzie raj dla headhunterów i HR’owców.
Kandydatów można znaleźć po słowach kluczowych, a następnie do wybranych można po prostu napisać wiadomość prywatną, a często też email. Większość osób ma bowiem podany swój elektroniczny adres kontaktowy w wizytówce.
Spotkajmy się!
Zbliża się czas branżowych spotkań hotelarzy. Już dziś mogę zaprosić Cię na pierwszą ciekawą konferencję hotelarską, gdzie chętnie porozmawiam z Czytelnikami bloga, o tym jak szukać dobrych pracowników.
Zastosowanie Nowoczesnych Technologii w Hotelarstwie i Gastronomii to spotkanie, które Hotelike.pl objęło patronatem medialnym. Jest to druga edycja spotkania organizowanego przez PIRB Instytut i odbędzie się w Warszawie 26 marca 2019 roku. Wstęp na konferencję dla hotelarzy jest bezpłatny. Szykuje się mocna ekipa ekspertów!
Wnioski
Masz swoje doświadczenia w skutecznym poszukiwaniu pracowników? Nie jest to Twoją tajemnicą? Podziel się z nami w komentarzach 🙂 Jeśli zainteresował Ciebie ten artykuł i chcesz być na bieżąco z treściami, jakie będą się tu pojawiać, zapisz się na nasz newsletter (korzystamy z niego mądrze, nie spamujemy!).
Jeśli myślisz, że ta wiedza mogłaby przydać się jeszcze komuś, zachęcamy do podzielenia się artykułem ze znajomymi oraz w social mediach.
Tymczasem życzymy powodzenia w poszukiwaniu pracowników – sezon się zbliża!
Pozdrawiam,
Ania