Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku? * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Konkurs na Facebooku – czy w ogóle warto?

Jakiś czas temu, podczas wystąpienia na Hotel Marketing Conference, mówiłam „Nie rób konkursów na Facebooku!” (cały artykuł znajdziesz TU). Wtedy świat Facebooka mocno kręcił się wokół fanów strony, a moje wystąpienie dotyczyło tego, jak pozyskiwać wartościowych fanów dla hotelowej czy restauracyjnej strony. Zdecydowanie konkursy nie przysparzają fanpage’owi wartościowych fanów, a jedynie takich, którym zależy na otrzymaniu czegoś za darmo…

Dziś ekosystem Facebooka przewartościował się w stronę zaangażowania. To znaczy, że już nieważne ile masz fanów, ważne ile masz zaangażowanych osób w treści, które publikujesz.

Konkurs na Facebooku

Nadal nie lubię tej formy komunikacji. Natomiast wiem z doświadczenia, że dobrze skonfigurowane konkursy, z ciekawą nagrodą, mogą przysporzyć hotelowi/restauracji naprawdę spory ruch i zaangażowanie. Nadal będzie to tylko chwilowa fala i zaangażują się nie do końca te osoby, na których nam finalnie zależy, ale… jeśli zbudować konkurs tak, że zobaczą go również znajomi zaangażowanych, jest szansa na jakiś sensowny ruch na stronie.

Konkurs na Facebooku zawsze będzie dla nas jakąś pokusą, wiec przyjrzyjmy się tematowi bliżej.


Jaki masz cel?

To chyba najważniejsze pytanie, na które powinieneś sobie odpowiedzieć. Co chcesz osiągnąć poprzez konkurs? Większą rozpoznawalność? Więcej fanów? Więcej rezerwacji jakiejś konkretnej oferty?

Określenie celu jest kluczowe. Od niego bowiem, będzie zależało jak zbudujesz cały konkurs.

Polskie prawo

Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że organizowanie konkursów podlega pod ustawę o hazardzie i grach losowych. W tejże ustawie zapisane jest, że wszelkie formy losowania zwycięzców konkursów muszą być zgłoszone do Izby Celnej.

Z tego co widzę w sieci, większość konkursów kończy się „wylosowaniem” zwycięzcy. Szczerze wątpię, że którykolwiek z nich jest zgłoszony do Izby.

Jeśli nie chcesz mieć kłopotów, lepiej tak zbuduj zasady konkursu, żeby uniknąć losowania. Na przykład zwycięski może być komentarz (odpowiedź, zdjęcie, film), który uzyskał największą liczbę reakcji.

Regulamin Facebooka

Ten dokument również mocno ogranicza nasze konkursy. Regulamin FB zabrania bowiem wymagać od uczestnika:

  • udostępnienia posta konkursowego,
  • opublikowania posta konkursowego na swojej tablicy (lub tablicy znajomego)
  • otagowania się na zdjęciu
  • oznaczania znajomych w komentarzach
  • polubienia naszego fanpage

Poniższe przykłady przedstawiają chyba wszystkie możliwe naruszenia… Nie pokazuję tego aby komukolwiek wytykać błędy. Konkursów temu podobnych jest na Facebooku całe tysiące. I większość przechodzi bezkarnie. Nic dziwnego, że widząc to, sami chcemy pokusić się o podobny. Taki post konkursowy może zrobić się wiralowy (czyli rozprzestrzenić się w sieci jak kula śniegowa), na czym nam przecież bardzo zależy…

Chcę jednak uświadomić Ci, że ten typ konkursu może sprowadzić na Ciebie kłopoty… A więc jeśli już się na taki zdecydujesz zrób to z pełną świadomością.




Jakie konsekwencje mogą nas spotkać gdy Facebook wypatrzy nasz nielegalny konkurs?

W ostateczności może nam zablokować stronę. Może też obniżyć nasz ranking. To oznacza, że algorytm FB będzie rozpoznawał naszą stronę jako spamerską czy stosującą niedozwolone zagrywki i obniży naszą widoczność (a co za tym idzie nasze zasięgi spadną).

Oczywiście wielu stronom uchodzi to zupełnie na sucho (Facebook nie jest w stanie skontrolować każdego konkursu – przecież pojawia się ich kilkaset tysięcy dziennie na całym świecie). Może jednak trafić na nas, zwłaszcza jeśli nasz konkurs zostanie zgłoszony przez kilka osób.

Zastanówmy się czy jeden konkurs jest wart np. utraty całego fanpage…

Konsekwencje w ogóle

Zastanów się też czy konkursy polegające na udostępnianiu czy tagowaniu nie są po prostu męczące. I czy, stosując je, nie osiągniesz efektu odwrotnego od zakładanego. Ludzie, którzy mają dla Twojego obiektu wartość realną (są potencjalnymi gośćmi) po prostu przestaną Ciebie „lubić”. Polubią Cię zaś konkursowicze, którzy nigdy nie staną się Twoimi gośćmi (polubili aby coś wygrać, a nie po to by wydać u Ciebie pieniądze).

Regulamin Facebooka dotyczący promocji

„Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach.

Informowanie o promocji

W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

  • oficjalny regulamin;
  • warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  • zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).

Wymagane treści

Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:

  • pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Zarządzanie promocjami

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).

Pomoc w przeprowadzaniu promocji

Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.”

Żródło: https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/

Oficjalny regulamin konkursu

Szykując zabawę dla użytkowników FB, pamiętaj o tym aby taki regulamin stworzyć. Co powinien zawierać regulamin?

  • informację kto jest organizatorem konkursu (oraz administratorem danych osobowych)
  • zwolnienie Facebooka z jakiejkolwiek odpowiedzialności
  • informację kto może uczestniczyć w konkursie
  • szczegółowe informacje dotyczące nagrody
  • zasady konkursu (daty obowiązywania, wytyczne jakie warunki należy spełnić aby wziąć w nim udział)
  • miejsce i sposób wyłonienia zwycięzcy
  • sposób przekazania nagrody
  • ew. informacja o sposobie zgłaszania reklamacji

Regulamin można umieścić w notatce na fanpage (i umieścić do niej link w poście konkursowym) lub w komentarzu do posta konkursowego.


Bądź kreatywny!

Poniżej kilka ciekawych przykładów z naszej branży:


Pobierz wzór regulaminu konkursu na Facebooku


Mam nadzieję, że mój dzisiejszy artykuł rozwiał wiele Twoich wątpliwości dotyczących organizowania konkursów na Facebooku? Jeśli masz jakieś pytania lub swoje własne spostrzeżenia, daj znać w komentarzu!


Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach od Hotelike? Zapisz się na nasz newsletter. W prezencie otrzymasz linka do Skarbnicy Przydatnych Szablonów, które ułatwią Ci pracę. Po tym artykule znajdziesz tam Wzór Regulaminu Konkursu na Facebooku. Wystarczy, że podstawisz swoje dane i masz tę pracę z głowy 🙂 UWAGA! Jeśli już zapisałeś się do newslettera, ponowny zapis nie zadziała. Znajdź email, który dostałeś od nas zaraz po zapisaniu i kliknij jeszcze raz „Potwierdź subskrypcję” aby przejść do strony z likiem do Skarbnicy 🙂

Myślisz, że ta wiedza mogłaby przydać się komuś jeszcze? Podziel się artykułem w swoich mediach społecznościowych 🙂

Powodzenia w przeprowadzaniu legalnych konkursów!
Pozdrawiam,
Ania

You may also like

Hotelowy Facebook – jak wykorzystać go do zwiększenia rezerwacji w obiekcie

9 listopada miałam okazję opowiedzieć uczestnikom konferencji Hotel Marketing Conference o tym w jaki sposób...

Po co hotelowi współpraca z blogerami?

Postanowiłam rozłożyć na czynniki pierwsze temat, który rozgrzewa od kilku tygodni branżę hotelarską, a mianowicie...

18 aplikacji dla hotelowego marketera

Marketing hotelu - czasy mojej pracy w tym dziale pamiętam bardzo dobrze i dziś wiem,...

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*