Sezon letni dla hoteli i restauracji w całej Polsce (no może oprócz Warszawy) to skomasowany „atak” turystów. Czekamy na te dni cały rok i już od kilku tygodni króluje hasło: „wszystkie ręce na pokład”, gdyż… idzie sezon.
O sezonie warto pomyśleć nie tylko w kontekście aby go przetrwać bez większych strat. Jest to bowiem doskonała okazja, aby wykorzystać pobyt tak dużej liczby turystów w naszych progach, do tego by poza sezonem też wybrali nasz obiekt.
Jak? Przygotowałam 8 praktycznych podpowiedzi na to, by sezon przyniósł Ci nie tylko kasę tu i teraz, ale też możliwości na przyszłość. Te działania powinny być stosowane na co dzień, nie tylko w czasie sezonu, ale z doświadczenia wiem, że nie są… przynajmniej nie wszędzie. A więc może wizja sezonu skłoni Cię do zaimplementowania ich teraz. Nie trać okazji!
Kręć filmy / rób zdjęcia
Wiesz, że ludzie podejmują decyzję o wyjeździe w różne miejsca na podstawie:
- własnych doświadczeń (jeśli znają obiekt) lub rekomendacji znajomych/opinii w internecie
- zdjęć i innych multimediów (jeśli nie znają jeszcze obiektu)
Nie ma lepszej okazji do kręcenia video lub robienia zdjęć niż sezon, kiedy Twój obiekt żyje pełnią życia, jest piękna pogoda, światło idealne itd. Możesz nakręcić materiał, z którego będziesz korzystać potem cały rok! O video marketingu napisałam TUTAJ.
Warto też pokusić się o profesjonalną sesję foto (nawet jeśli ją masz, zawsze warto ją odświeżać raz na jakiś czas). Do materiałów reklamowych czy fotek wizerunkowych (np. do wydarzeń na FB czy do reklam na FB czy Instagram) przydają się „ładne” fotki, a nie tylko takie z ręki tu i teraz cyknięte smartfonem.
Wgraj na stronę kody remarketingowe
To w zasadzie powinieneś zrobić już dawno temu, ale… lepiej późno niż wcale. O remarketingu napisałam TUTAJ, więc jeśli czytasz regularnie blog hotelike.pl, wiesz jak wielką ma moc. Teraz na Twojej stronie panuje ruch jak na Centralnym! Goście sprawdzają jak dojechać do Twojego obiektu, czy masz w pokoju suszarkę, czy są łóżeczka turystyczne dla dzieci, co Szef proponuje na kolację, do której czynny jest basen, jaki jest numer tel. do spa itp.
Wykorzystaj ten wzmożony ruch! Mając wgrane kody remarketingowe na stronę, będziesz mógł wrócić z reklamą do tych osób. Skoro byli u Ciebie na wakacje dlaczego nie mieliby wrócić na ferie / Sylwestra / Wielkanoc???
Jakie kody wgrać?
- Pixel Facebooka – będzie zbierał dane, które wykorzystasz w reklamach na Facebooku oraz Instagramie.
- Insight Tag LinkedIn – jak wyżej tylko na LinkedIn – wielu z dzisiejszych turystów gdzieś pracuje, może organizują wyjazdy firmowe, może podróżują po Polsce służbowo – możesz wykorzystać to, że przebywają dziś u Ciebie i zaglądają na Twoją stronę!
- Tag Google – kod, dzięki któremu pokażesz banery reklamowe w sieci Google. Czyli wszędzie tam, gdzie Google ma „swoje” miejsca reklamowe w sieci, tam możesz być i Ty 🙂
Przykładowy remarketing na LinkedIn:
Jeśli masz problem / pytanie skąd takie kody wziąć, jak je wgrać lub jak wykorzystać je do stworzenia reklamy – napisz do nas. Pomożemy 🙂
Zaoferuj gościom letnim ofertę jesienno-zimową
Spraw aby goście, którzy są aktualnie w obiekcie dowiedzieli się, że organizujesz sylwestra czy ferie zimowe. Jak? Możesz oczywiście wydrukować informacje, ulotki, ale ta forma po pierwsze jest mało eko, a po drugie jest bezpłciowa i nudna.
Możesz np. zorganizować konkurs, w którym goście walczą o voucher na to wydarzenie, a finał wraz z wręczeniem nagrody odbywa się pod koniec „turnusu” na jakimś wieczorku, na którym masz większość gości pod ręką. Może to być np. konkurs fotograficzny ze specjalnie dedykowanym #HASHTAGIEM, dzięki czemu impreza nie tylko zbierze rozgłos w Twoim obiekcie, ale też w social mediach.
Możesz też skorzystać z aplikacji typu ExtraInHotel w której wyświetlisz gościom swoje przyszłe oferty.
Możliwości jest wiele – trzeba tylko chęci!
Zaproś gości do pozostawienia opinii
Wszyscy dobrze wiemy, że opinie dziś są jednym z ważniejszych czynników, decydujących o wyborze hotelu. Mając tak dużo gości w obiekcie, warto zadbać aby pozostawiali jak najwięcej tych pozytywnych oczywiście.
Jak zachęcić gości do ich napisania? Najprościej jest poprosić o to wprost. Przy check-oucie niech recepcjonista poprosi gościa o pomoc (słowo klucz!). Ludzie lubią sobie pomagać, więc jeśli poprosimy ich o pomoc w uzyskaniu lepszej oceny w serwisie Google czy Tripadvisor, mamy dużo większą szansę, że goście taką opinią się podzielą.
Możesz też dodać karteczkę do rachunku, ale ta metoda jest już zdecydowanie mniej skuteczna ;(
Zadbaj o to, by gość dodał swój adres email do newslettera.
Baza email jest super cenna. Żadne media społecznościowe nigdy nie zastąpią własnych zasobów. Media mogą się skończyć (patrz np. Goldenline czy NaszaKlasa.pl), ich właściciele mogą podjąć decyzje, które ukrócą nasze możliwości reklamowe w ich serwisach (patrz Facebook i obcięte do minimum zasięgi stron), a własna baza to zasób, który kontrolujesz Ty!
Aby zachęcić gości do pozostawienia swojego adresu możesz skorzystać z zachęt czy warunków (np. rabat, darmowy drink, czy Social WiFi). Możesz też zorganizować konkurs dla wszystkich, którzy pozostawili swój adres email. Dbaj o to, by nie zaśmiecać skrzynek swoich odbiorców. Więcej na temat newsletterów znajdziesz TUTAJ.
Działaj aktywnie w social mediach
Pokazuj co u Ciebie się dzieje! Kręć filmiki z dodatkowych zajęć dla dzieci, z wieczorków przy ognisku. Udostępniaj też posty i relacje swoich gości jako społeczny dowód słuszności – „inni się tak świetnie tam bawią, więc nam pewnie też byłoby tam cudownie”. Niech innym zamarzą się takie wakacje. Wykorzystaj do tego Facebooka i Instagrama – pamiętaj nie tylko o aktualnościach, ale też korzystaj z relacji (Instastories). Wakacje to czas na pozyskanie nowych followersów i fanów!
Przygotuj działania Service Recovery Paradox
Service Recovery Paradox czyli lojalność gościa wzrasta, gdy dozna on jakiejś niefajnej sytuacji w hotelu, a ten uratuje ją w sposób, który bardzo zadowoli gościa. Lojalność takiego gościa paradoksalnie jest większa niż wtedy, gdy jego pobyt był absolutnie poprawny!
Nie twierdzę, że należy prowokować problematyczne sytuacje, ale należy mieć przygotowane narzędzia ratujące takie sytuacje. Nie daj się zaskoczyć. W okresie wakacji goście potrafią być bardzo roszczeniowi, a nowi sezonowi pracownicy są bardziej skłonni do tego, by coś schrzanić. Miej w zapasie odpowiednie nagrody, rekompesaty. Przeszkol też ludzi, co im wolno, a co wymaga interwencji kierownika. Pamiętaj, że zadowolenie gościa to Twój priorytet! Zrób wszystko aby wyjechał od Ciebie szczęśliwy!
Zaproś do kolejnej rezerwacji z rabatem
Jeśli masz gości, który przyjechali przez pośrednika, koniecznie zachęć ich do powrotu bezpośredniego. Wręcz kod rabatowy na kolejny pobyt, pokaż gościowi korzyści z rezerwacji bezpośredniej, zaproś do programu lojalnościowego itp. Z dominacją pośredników na rynku rezerwacji online nie wygrasz, ale własnych gości powinieneś „przeciągnąć” na swoją stronę. Przeczytaj też „7 sposobów jak obniżyć prowizje do booking.com„
Źródło: www.hotelskipper.pl
Mam nadzieje, że te kilka pomysłów natchnie Cię do działania. Sezon letni to nie jedyna okazja by wprowadzić dobre nawyki do swoich działań marketingowych, ale z pewnością jest to szansa, której szkoda byłoby nie wykorzystać. Działaj!
Pochwal się tym, jak Ty wykorzystujesz czas wzmożonych rezerwacji w swoim obiekcie. Jeśli uważasz, że ta wiedza mogłaby przydać się jeszcze komuś podziel się tym artykułem w swoich mediach społecznościowych!
Podobał Ci się ten artykuł? Chcesz być na bieżąco z wiedzą od hotelike.pl? Zapisz się na nasz newsletter. W prezencie otrzymasz linka do Skarbnicy Szablonów, które ułatwią Ci pracę.
Pozdrawiam i życzę Ci aby sezon nie tylko dał Ci się we znaki, ale też przyniósł wiele korzyści!
Ania