Savoir Vivre podczas spotkań biznesowych * HoteLike - marketingowe rozwiązania dla hoteli i restauracji Skip to main content

Savoir Vivre podczas spotkań biznesowych

Savoir Vivre podczas spotkań biznesowych

Jesień to czas kiedy wielu hotelarzy wyrusza na branżowe konferencje, spotkania czy targi. Podczas takich eventów przychodzi nam odbyć mnóstwo ciekawych rozmów, bierzemy udział w bankietach i spotkaniach networkingowych. Często po prostu podczas przerwy na kawę prowadzimy dyskusje, poznajemy nowych ludzi i wymieniamy się podglądami. Ten czas to dobra okazja aby zacieśniać stare i budować nowe relacje, a także dobijać mniejszych lub większych targów.

Dla wielu z nas takie wyjazdy wiążą się ze stresem. Po pierwsze przysparza go nam fakt poznawania nowych osób, a po drugie często mamy obawy czy zachowujemy się w towarzystwie odpowiednio.  Ogłady niestety nie uczą nas w szkole. Możemy nabywać jej z każdym kolejnym doświadczeniem albo… możemy spotkać się z Dagmarą Łuczką.

Dagmara jest gościem specjalnym dzisiejszego artykułu. Jest Ekspertem Etykiety Biznesu certyfikowanym przez Międzynarodową Akademię Etykiety i Protokołu w Londynie. Ukończyła kursy w International Etiquette & Protocol Academy of London,  Europejskiej Akademii Dyplomacji oraz szkołę Trenerów Grupy ODITK. Założyła Projektownię Wizerunku (http://projektowniawizerunku.pl), gdzie doradza osobom prywatnym jak i firmom w zakresie budowania wizerunku. Dagmara prowadzi również szkolenia i wykłady z zagadnień związanych m.in. z savoir vivre, etykietą biznesu oraz Public Relations w tym: Media Relations i Komunikacji Kryzysowej.

 

 

Zapraszam do krótkiego wywiadu z Dagmarą aby Wasze kolejne spotkania w wielkim świecie okazały się nieco łatwiejsze 🙂

Czym tak naprawdę jest etykieta i jakie są różnice między etykietą towarzyską, a biznesową??

Etykieta to taki zbiór zasad i zachowań, które są ogólnie akceptowalne i przyjęte za właściwe w danym środowisku. Etykieta służbowa czy inaczej zwana biznesową, definiuje nam zachowania w bardzo wielu obszarach m.in. podczas oficjalnych przyjęć, wydarzeń służbowych, podczas powitań, zapoznawania ze sobą osób, a nawet w korespondencji elektronicznej czy rozmowach telefonicznych. Wszędzie tam obecne są zasady, które definiuje nam zasada precedencji czyli pierwszeństwa wynikającego z rangi. Są one szczególnie ważne na styku relacji Klient – Dostawca czy Przełożony – Pracownik.

W relacjach prywatnych natomiast to wiek i płeć decydują o tym kogo pierwszego powitamy, kto inicjuje uścisk dłoni, kto pierwszy przejdzie przez drzwi. Tu kobiety i osoby starsze mają specjalne przywileje i to im okazuje się większy szacunek. Kluczowe jest zrozumienie tych różnic, dzięki czemu umiejętnie jesteśmy w stanie dostosować się do danej sytuacji i okoliczności.

Jak to jest w polskim biznesie? Czy ludzie znają i stosują te zasady?

Osobiście zauważam, że kultura budowania relacji jest w dzisiejszych czasach bardzo ważna. Znajomość zasad etykiety bardzo pomaga w budowaniu relacji, które są kluczowym elementem wszelkich działań biznesowych. Wiedząc jak mamy się zachować, w oficjalnych, często stresujących sytuacjach, czujemy się pewniej i możemy skupić się na swojej właściwej roli.

To co sprawia nam chyba największą trudność, to odróżnienie etykiety towarzyskiej od biznesowej. Automatycznie przenosimy pewne wzorce zachowań z naszego życia prywatnego na grunt służbowy, nie wiedząc, że obowiązują nas już inne zasady.

Z moich obserwacji wynika jednak, że coraz więcej firm czuje potrzebę poznania tych różnic i zasad, a tym samym ujednolicania standardów właśnie w obszarze budowania relacji. Szczególnie dotyczy to firm zatrudniających pracowników reprezentujących różne pokolenia, a tym samym różnie podchodzących do budowania relacji.

Etykieta przy stole to kolejne wyzwanie dla wielu osób. Czy masz jakąś dobrą radę, z której moglibyśmy skorzystać? Wyobraźmy sobie, że jedziemy na konferencję branżową połączoną z wieczornym bankietem – do czego może przydać nam się etykieta?

Każdy z nas chyba choć raz był świadkiem, gdy ktoś na przyjęciu bufetowym nakładał sobie na talerz furę jedzenia, trzymał kieliszek w jednej ręce, a talerz z jedzeniem w drugiej i nie do końca wiedział jak jeść, czy zjadał ozdoby z dań ustawionych na stole bufetowym. Etykieta przy stole, to bardzo ciekawy obszar wiedzy, który mówi nam o tym co wolno a czego nie wypada podczas przyjęć bufetowych czy zasiadanych. Tu warto pamiętać choćby o tym, że za każdym razem podchodząc do stołu bufetowego, bierzemy czysty talerz, że nie wręczamy kelnerowi, który niesie potrawy naszego brudnego talerza, że kieliszek na przyjęciach bufetowych trzymamy za nóżkę, a nie za kielich.

Znacznie więcej zasad obowiązuje nas w przypadku przyjęć zasiadanych, które z racji charakteru wymagają od nas wiedzy o tym, które elementy zastawy stołowej są nasze, w jakiej kolejności korzystamy ze sztućców, gdzie jest nasza serwetka, kieliszek do białego wina czy jak jeść pieczywo. To tylko namiastka tematów, które wyjaśnia i porządkuje etykieta przy stole. Jeśli jednak nie było dane nam poznać tych zasad, polecam podpatrywać zachowanie gospodarza i postępować podobnie. Choć jest to bardzo prosta zasada, z reguły pomaga.

 

 

Gdy podchodzimy do kilku osób na luźnym spotkaniu biznesowym (np. we foyer w przerwie konferencji) na co zwracać szczególną uwagę przy rozmowach kuluarowych w kontekście zasad etykiety?

Przede wszystkim pamiętajmy, by nie bać się dołączania do nowych osób. Tego typu spotkania mają zawsze charakter networkingowy i kluczowe jest, by skorzystać z okazji poznania nowych, ciekawych osób, a nie stać samemu w kącie sali.

Dołączając się do grupy rozmawiających ze sobą osób, ważne jest by zrobić to umiejętnie, czyli podejść do grupy, poczekać aż wątek rozmowy się skończy, lub włączyć się do rozmowy, a następnie przedstawić się. Podajemy swoje imię i nazwisko oraz firmę, którą reprezentujemy. Możemy zrezygnować z uścisku dłoni, jeśli grupa jest liczna.

Choć etykieta mocno podkreśla, że warto nawiązywać relacje, to nietaktem będzie podejście do osób o znacznie wyższej randze lub do zajętej rozmową pary (z pominięciem par małżeńskich). Możemy wówczas przeszkodzić w ważnej, służbowej rozmowie.

Jak to jest z przedstawianiem sobie osób?

Najważniejszą zasadą, jaka nas tu obowiązuje jest zasada precedencji – czyli pierwszeństwa wynikającego z rangi, co oznacza, że osobie wyższej rangą przedstawiamy osobę o randze niższej. W przypadku wydarzeń specjalnych i oficjalnych, powinniśmy uwzględnić precedencję stanowisk publicznych obowiązującą w Polsce. Jeśli nie znamy rang osób, ważne jest, by po prostu dokonać prezentacji. Przedstawiając sobie osoby, pamiętajmy, żeby podawać zawsze tę samą ilość informacji począwszy od pełnego imienia, nazwiska, funkcji i nazwy firmy.

 

Gdzie można nauczyć się etykiety biznesu?

Na rynku dostępne są różne publikacje dotyczące etykiety biznesu. Można więc albo przeczytać kilka książek, które czasami polecam na swoim profilu na FB (Projektowania Wizerunku) albo skorzystać z oferty szkoleniowej, którą proponują niektóre firmy szkoleniowe. Jedną z nich jest Projektowania Wzierunku, czyli firma, którą prowadzę. Od 2012 roku współpracuję głównie z sektorem biznesu i edukacji, szkoląc pracowników zarówno firm, jak i szkół z zagadnień związanych z etykietą biznesu. Obszary moich szkoleń dostępne są na stronie www.projektowniawizerunku.pl. Tam też znajdują się testy, które można bezpłatnie wypełnić i sprawdzić swoją wiedzę z zakresu etykiety, jak też poczytać moje artykuły, w których opisuję najróżniejsze zagadnienia związane z etykietą, kulturą budowania relacji oraz różnicami kulturowymi. http://projektowniawizerunku.pl/media/

 

 

Mam nadzieję, że kilka rad od Damary pomoże Wam łatwiej poruszać się w świecie spotkań biznesowych. Napiszcie koniecznie gdzie można Was spotkać tej jesieni.

Ze mną będziecie mogli zobaczyć się już w ten czwartek na Hotel Marketing Conference w Warszawie. Kogo z Was tam spotkam?

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, zostawcie komentarz pod artykułem lub napiszcie mi maila. Jeśli uważacie, że ta wiedza mogłaby przydać się komuś jeszcze, udostępnijcie ten artykuł w swoich mediach społecznościowych. Jeśli chcecie być na bieżąco z wiedzą na temat marketingu w hotelarstwie, zapraszam do mojej społeczności. Po zapisaniu się na newsletter otrzymacie linka do Skarbnicy Szablonów, które ułatwią Wam pracę. P tym artykule znajdziecie tam linka do testów, o których wspominała Dagmara.

Pozdrawiam i życzę udanych spotkań!

Ania

You may also like

Marketing nieoczywisty hotelu czyli o tym, czy warto brać udział w konkursach branżowych

W zeszłym roku, z ramienia hotelu dla którego pracowałam, wzięłam udział w konkursie organizowanym przez...

6 grzechów głównych, które popełniają osoby odpowiadające na opinie gości

Umiejętność odpowiadania na opinie gości to wielka sztuka. Sztuka empatii, opanowania, sprytu i sprzedaży –...

Hotel Marketing Conference

4-5 października 2018 w Poznaniu odbyła się wyjątkowa konferencja skierowana do wszystkich osób zainteresowanych marketingiem...

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*